Upotreba elektronskih uređaja i prateći sadržaji: zdrav izbor za decu uzrasta 6-11 godina - Beogradski Psihološki Centar
Upotreba elektronskih uređaja i prateći sadržaji: zdrav izbor za decu uzrasta 6-11 godina

Za većinu dece uzrasta između 6 i 11 godina upotreba elektronskih uređaja deo je svakodnevnog života. Zato je važno da razmišljate o edukativnim i drugim prednostima koje vreme provedeno ispred ekrana pruža vašem detetu. Važno je da dete razvija zdrave navike, ali i da nadgledate kako koristi modern tehnologiju.  

Vreme koje deca školskog uzrasta provode uz elektronske uređaje

Za decu školskog uzrasta važno je da biraju kvalitetne programe i aplikacije, kao i da razvijaju zdrave navike u korišćenju TV-a, računara, mobilnih telefona, tableta…

Eksperti za dečiji razvoj preporučuju da detetu ograničavate dnevnu upotrebu elektronskih uređaja. Na taj način, između ostalog, smanjujete fizičke, razvojne, bezbednosne i druge rizike.

Prema najnovijoj preporuci Američke akademije pedijatara, deci koja imaju šest i više godina treba dosledno ograničavati vreme koje provode uz elektronske uređaje i voditi računa o tome koje uređaje i sadržaje biraju. Takođe, važno je i da vreme koje deca provode ispred ekrana ne remeti spavanje, fitičke aktivnosti, čitanje, kreativno igranje – crtanje i druženje sa porodicom i prijateljima.

Kada naučite dete da u pravoj meri koristi elektronske uređaje i bira kvalitetne sadržaje, ono će moći da provodi kvalitetno vreme ispred ekrana.

Zašto je kod upotrebe elektronskih uređaja važan kvalitet sadržaja

Elektronski uređaji deo su svakodnevice sve dece, pa tako i one uzrasta od 6 do 11 godina.

Ako se dvoumite da li vaše dete treba da gleda YouTube ili se igra na tabletu, ključno pitanje je da li su program, video ili aplikacija dovoljno dobrog kvaliteta? Sadržaj dobrog kvaliteta može detetu da podstakne maštu, pomogne mu da nauči nešto novo ili se nadoveže na školsko gradivo.

Na primer, sedmogodišnjak može mnogo da nauči ako provede 30 minuta stvarajući animaciju. Dok razmišlja o redosledu događaja u priči, dete razvija veštinu rešavanja problema. Ovo je mnogo bolje nego da 30 minuta gleda onlajn animacije koje reklamiraju ili prodaju igračke.

Deca često žele da imaju iste igrice kao njihovi prijatelji i da se igraju koliko i druga deca. Porodični plan za korišćenje elektronskih uređaja pomoći će vam da postavite osnovna pravila i lakše izađete na kraj sa uticajima vršnjaka ili insistiranjima vašeg deteta.

Kako birati aplikacije i igre dobrog kvaliteta za decu školskog uzrasta

Aplikacije i igre dobrog kvaliteta za decu školskog uzrasta:

  • Podstiču kreativnost – na primer, podstiču decu da crtaju ili stvaraju sadržaje kao što su video-klipovi, animacije ili stripovi;
  • Podstiču rešavanje problema – na primer, deci daju uvid u sve moguće ishode virtuelnog naučnog eksperimenta;
  • Pomažu razvoj komunikacije – na primer, pomažu deci da nauče strane jezike;
  • Pomažu razvoj društvenih veština – na primer, podstiču decu da se u toku igranja smenjuju.

Druge praktične stvari o kojima treba razmišljati su:

  • Uzrast – proverite da li su aplikacija ili igrica prikladni za uzrast vašeg deteta;
  • Reklame – budite obazrivi prema aplikacijama u kojima se pojavljuju karakteri iz filmova ili popularni proizvodi zato što te aplikacije najčešće imaju reklamnu svrhu;
  • Politika privatnosti – proverite uslove korišćenja, saznajte da li i na koji način aplikacija prikuplja informacije o korisniku i odlučite da li vam odgovara vrsta informacija koju aplikacija prikuplja i način na koji ih koristi.

Kako birati TV programe, filmove i videe dobrog kvaliteta za decu školskog uzrasta

TV programi, filmovi i videi dobrog kvaliteta za decu školskog uzrasta:

  • Imaju pozitivne poruke o odnosima, porodici i životu. Izbegavajte sadržaje koji prikazuju nasilje i loše stavove u pozitivnom svetlu;
  • Inspirativni su i deci daju nove ideje za igru;
  • Prikazuju dobre priče. Na primer, priče u kojima se likovi međusobno pravedno odnose jedan prema drugom;
  • Prikladni su uzrastu deteta (tematika nekih filmova suviše je ozbiljna za decu školskog uzrasta).
  • Izbegavajte programe kojima su glavni ciljevi reklamiranje i prodaja igračaka, aplikacija ili opreme.

Sajtovi sa preporukama mogu vam pomoći da saznate da li su film, aplikacija ili igra odgovarajućeg kvaliteta i da li imaju edukativni karakter.

Zdrave navike vezane za upotrebu ekronskih uređaja

Ako dete tokom osnovne škole razvija zdrave navike u korišćenju elektronskih uređaja, to će mu pomoći da, kada poraste, koristi svoje slobodno vreme na najbolji način.

Evo kako da pospešite razvoj zdravih navika kod svog školarca.

Budite uzor! Dajte primer zdravih navika vezanih za upotrebu elektronskih uređaja

Vaše dete uči od vas kako se koriste elektronski uređaji. Zato se potrudite da ih koristite onako kako želite da to radi vaše dete. Na primer, isključite telefon u toku večere ili ugasite televizor kad završite gledanje nekog programa.

Nemojte nuditi detetu mobilni ili tablet svaki put kada treba da ga zabavite na duži period, na primer tokom duge vožnje kolima ili dok čekate red kod frizera. Pokušajte da kombinujete aktivnosti, pa igrajte “Na slovo, na slovo…” ili dajte detetu da crta. Kada znate da ćete se naći u ovakvoj situaciji, pripremite torbu sa puzlama, knjigama, priborom za crtanje i sl.

Igranje elektronskim uređajima u dosadnim situacijama je zabavno, ali dete tako možda propušta priliku da ovlada važnim veštinama kao što je ponašanje u javnosti ili kako da se zabavi na kreativniji način. Zbog toga dete može da počne previše da se oslanja na tehnologiju kad god mu je dosadno.

Učite dete da kvalitetno upotrebljava elektronske uređaje

Razgovarajte sa detetom o tome da li su videi i aplikacije koje želi da gleda ili koristi kvalitetni i bezbedni. Kada dete hoće da instalira neku aplikaciju, podstaknite ga da vam priča o tome zašto misli da je ona dobra.

Kada se sa detetom igrate ili nešto gledate, navedite ga da razmišlja o tome šta je na ekranu, a ne samo da pasivno gleda. Možete postaviti sledeća pitanja:

  • “Kako se igra ova igra?” i “Šta se desi kada se pomeriš u tu stranu?”
  • “Šta bi se desilo kada bi uradio isto što i ovaj glumac?”
  • “Šta misliš, zašto se u sklopu ove aplikacije prodaju druge aplikacije?”
  • “Koja je poenta ovog YouTube videa?” ili “Zašto ova osoba prikazuje taj proizvod?”.

Usklađivanje upotrebe elektronskih uređaja sa drugim aktivnostima

Detetu može biti zabavno da vreme provodi ispred ekrana. Važno je da to vreme uskladite sa drugim aktivnostima koje su važne za razvoj. U njih spadaju: igranje kroz fizičku aktivnost, kreativno igranje (slaganje puzli i crtanje), druženje sa porodicom i prijateljima…

Detetu možete da pomognete da nađe sklad tako što ćete zajednički osmisliti porodična pravila za upotrebu tehnologije. Razgovarajte o tome na koga se pravila odnose, da li su pravedna i jednaka za celu porodicu. Pravila mogu biti vezana za:

  • Ograničenja upotrebe elektronskih uređaja: Ograničenja treba da uzimaju u obzir porodične događaje i rutine. Na primer, dete može tokom vikenda da provede malo više vremena ispred ekrana ili da malo duže da koristi video-čet kada priča sa bakom i dekom koji su otputovali u inostranstvo.
  • Prostorije u kojima dete može da koristi uređaje: Možete se dogovoriti da se uređaji u kući koriste samo u prostorijama koje cela porodica koristi, a ne u spavaćoj sobi ili kolima.
  • Vreme kada se uređaji koriste: Uvedite pravilo da se tokom obroka ne gleda TV i da se ne koriste kompjuter i telefon ili da uređaji mogu da se koriste tek kada se završi sa kućnim poslovima i domaćim zadacima.

Može vam pomoći plan korišćenja elektronskih uređaja za sve članove porodice. Tim planom možete da odredite u kojim prostorijama u kući mogu da se koriste uređaji, u koje vreme uređaji ne treba da se koriste i koji programi i aplikacije su OK za decu.

Dete možete podsticati da se bavi nekom fizičkom aktivnošću napolju ili da smisli zabavu koja ne uključuje upotrebu ekrana – na primer, društvene igre.

Organizovanje vremena koje dete provodi ispred ekrana

Jedan od najboljih načina da organizujete vreme koje dete provodi ispred ekrana je da ga podstičete da samo donosi odluke i da se pridržava dogovorenih porodičnih pravila. Na taj način dete vežba da primenjuje zdrave navike u praksi.

Detetu možete pomoći tako što ćete zajedno utvrditi koliko mu treba vremena da završi zadatke za školu i koliko vremena može da provede gledajući YouTube, koristeći aplikacije ili igrajući video-igre. Dobro je da dete razmišlja i o tome kada će se družiti sa porodicom i prijateljima, baviti se sportom i raditi neke druge stvari za koje mu uređaji nisu potrebni.

Verovatno ćete dete morati da podsećate kada mu ističe dogovoreno vreme koje može da provede ispred ekrana. Obavestite dete da vreme uskoro ističe i da je može da ga iskoristi da sačuva sadržaje na kojima je radilo.

Dete će ponekad kršiti pravila. Na primer, odneće tablet u spavaću sobu iako ste se dogovorili da se koristi samo u zajedničkim prostorijama ili će se duže ostati ispred kompjutera. Možete smisliti i posledice za ovakve situacije. Na primer, možete se sa detetom dogovoriti da je posledica za kršenje dogovorenih pravila zabrana upotrebe istih.

Drugi način da rešite ovakvu situaciju je da pomognete detetu da razvije strategije koje će mu pomoći da ne krši pravila – na primer, da namesti alarm koji će ga podsetiti kada mu ističe vreme.

Praćenje upotrebe ekrana

Nemojte koristiti aplikacije kojima tajno nadgledate onlajn aktivnosti deteta zato što mu na taj način šaljete informaciju da mu ne verujete. Bolje je da otvoreno razgovarate o vremenu koje i vi sami porovodite ispred ekrana i na taj način ohrabrite dete da radi to isto.

Tako ćete bolje razumeti šta dete radi kada upotrebljava ekrane.

Dete možete naučiti da bude bezbedno na Internetu tako što čete pričati o tome, kao i o sajber nasilju.

Ostavi komentar

Vaša e-mail adresa neće biti objavljena