Saveti za roditelje: Vreme pred ekranom - Beogradski Psihološki Centar
Saveti za roditelje: Vreme pred ekranom
  • Korišćenje mobilnih telefona, televizora i kompjutera može biti deo zdravog stila života, kada je uravnoteženo sa drugim aktivnostima koje su podsticajne za dečji razvoj
  • Fizička aktivnost, dobar san, kreativna igra, čitanje i druženje su važni za dečji razvoj
  • Porodična pravila mogu da pomognu da vreme pred ekranom bude izbalansirano sa ostalim aktivnostima

Nekoliko saveta vam možda mogu pomoći da održite balans kada je u pitanju korišćenje digitalnih uređaja:

  1. Odredite nekoliko osnovnih pravila:

Gde dete može da koristi uređaje sa ekranima – na primer: samo u dnevnoj sobi, ali ne i u spavaćoj sobi ili u kolima.

Kada dete može da koristi digitalne uređaje – na primer: ne za vreme obroka, ne pred spavanje ili kada imate goste.

Kako može da koristi ekrane – na primer: može da igra igrice poput slagalica, aplikacije za crtanja ili crtane filmove prilagođene uzrastu, ali ne sme da gleda YouTube.

Sasvim je u redu da stavite vremensko ograničenje na gledanje TV-a ili korišćenje telefona, kako biste uspešnije balansirali ovu vrstu aktivnosti sa drugim važnim aktivnostima, poput fizičkih aktivnosti, igre i druženja.

  1. Može biti dobra ideja da vreme provedeno pred ekranom limitarate na nekoliko kraćih perioda, na primer da nakon 30 minuta provedenih pred ekranom dete mora da napravi pauzu.
  2. Pokušajte da izbegnete korišćenje ekrana pred spavanje.

Predškolcima je potrebno izmedju 10-13 sati spavanja tokom noći. Gledanje u TV ili neki drugi ekran pred spavanje može razbuditi dete i otežati mu da zaspi na vreme.

  1. Najbolje bi bilo da ekrani budu “izbačeni” iz spavaće sobe tokon noći.

Ovo se odnosi na TV i kompjutere, a posebno telefone, čija svetlost ili notifikacije mogu probuditi dete ili poremetiti san.

  1. Koristite digitalne uređaje za kvalitetne sadržaje.

Zašto je važan kvalitet onoga što deca gledaju na ekranima?

Za predškolce, kvalitetno vreme provedeno pred ekranom može da utiče i na učenje i na ponašanje. Kada je uravnoteženo sa igranjem u realnom svetu, korišćenje uređaja može da podstakne učenje, posebno ako je povezano sa onim što dete inače interesuje ili što mu/joj podstiče maštu. Na primer, ukoliko je dete zainteresovano za vrste insekata, životinje ili cveće, možete korisititi aplikaciju koja identifikuje biljni/životinjski svet, recimo tokom šetnje u prirodi. To može biti dodatni podsticaj da naučite više o toj temi, razgovarate sa detetom o tome, i slično.

Foto: Pixabay

 

Kvalitetno vreme  na telefonu/TV/kompjuteru može da utiče i pozitivno na ponašanje. Ukoliko dete gleda emisije na TV-u ili YouTube-u koje podstiču deljenje, pomaganje drugima, saradnju i slično, kasnije možete iskoristiti poruke i ideje koje ste čuli da o njima razgovarate sa detetom, i da one budu vodič za ponašanje u nekim situacijama.

Nasuprot tome, sadržaj lošeg kvalieta iz digitalnih medija ima malo ili nimalo dobrobiti za vaše dete. Na primer, dete neće dobiti ništa gledajući samo animacije, reklame, youtube vlogove bez teme, i slično.

Važno je da sa detetom razgovarate o tome šta jeste kvalitetan film, aplikacija ili igrica, a šta nije. Tako ćete mu pomoći da se lakše snalazi ubuduće i da postepeno uči o tome šta je to što neki program, film ili emisiju čini kvalitetnom.

Aplikacije ili igrice koje su kvalitetne za dece predškolskog uzrasta:

  • Postiču kreativnost – na primer aplikacije za crtanje, animaciju i slično;
  • Podstiču rešavanje problema – na primer biranje odeće za kišno/sunčano vreme, rešavanje logičkih zadataka, rešavanje problemskih situacija iz života i slično;
  • Pomažu razvijanje socijalnih veština – na primer igre u kojima dete treba da bude strpljivo ili čeka svoj red, igre u kojima se podučava nekim društvenim situacijama poput ponašanja u restoranu, ponašanju kod lekara, itd;
  • Razvijaju interesovanja – na primer za decu koja vole životinje igre u kojima se istražuje zoo vrt ili farma, ili za decu koja se interesuju za ljudsko tele igre sa doktorskom tematikom, ili za decu koje interesuje muzika igre sa pogadjanjem muzičkih instrumenata ili numera.

Još neki pratični saveti:

  • Proverite za koji uzrast je aplikacija/igrica;
  • Proverite da li ima reklame ili slične promotivne poruke;
  • Proverite pravila u vezi zaštite privatnosti i da li ona odgovaraju vama i vašoj porodici;
  • Budite obazrivi sa igricama koje su visoko “adiktivne” – igirice od kojih dete ne može da se lako da se udalji, želi “još samo jedan nivo”, ili koje ne dozvoljavaju da se sačuva postignut rezultat, pa su izazovne za savladavanje osećanja frustracije.

Kvalitetni TV programi i YouTube programi za predškolce:

  • Imaju pozitivne poruke u vezi porodice, prijateljstva, života – izbegavajte one koji prikazuju nasilje ili ružno ponašanje kao nešto dobro ili zabavno;
  • Imaju scenarije koji odgovaraju realnim životnim situcijama – “bolnica”, “škola”, “na igralištu”, “na farmi”, “u biblioteci” i slično;
  • Inspirišu na ideje za igranje u realnom životu, nakon završenog gledanja;
  • Imaju glavne junake koji se jedni prema drugima ophode sa poštovanjem, naklonošću i obzirom – izbegavajte programe koji promovišu negativno ponašanje prema drugima, ismevanje, zadirkivanje ili vredjanje, ili koji imaju promotivno reklamni karakter, koji prodaju igračke ili drugu opremu;
  • U skladu su sa uzrastom – na primer, neke teme i priče su previše složene ili zahtevne za malu decu da bi ih u potpunosti razumeli;
  • Pružaju zanimljive i edukativne informacije – o prirodi, o različitim profesijama, o životinjama, o različitim zemljama ili običajima.

Šta drugo možemo ponuditi deci umesto ekrana?

  1. Podstaknite dete da se kreće, posebno da često provodi vreme napolju, na vazduhu.
  2. Koristite imaginativne i kreativne igre, poput izmišljanja priča, maskiranja i dramskih igara, crtanja i bojenja, i slično.
  3. Podstičite dete da se druži sa drugom decom i da gradi prijateljstva.

Kada se dete igra “oči u oči” (ili “offline”) sa drugom decom, ono razvija važne životne veštine, kao što je deljenje sa drugima, čekanje na red, sarađivanje i autonomija, rešavanje problema i konflikata. Možete organizovati druženje kod kuće, u parku, sa drugarima iz vrtića/škola, komšijskom decom ili prijateljima.

Ostavi komentar

Vaša e-mail adresa neće biti objavljena