Responzivno podučavanje je program koji ima značajno mesto u ranim intervencijama, a osmišljen je tako da ga mogu sprovoditi roditelji i svi drugi koji provode mnogo vremena u svakodnevnom kontaktu sa malom decom. U okviru responzivnog podučavanja roditelji mogu naučiti kako da podrže razvoj detetovih komunikacijskih, kognitivnih, socijalnih i emocionalnih veština tako što će maksimalno iskoristiti sve dnevne rutine u kojima su u interakciji sa svojim detetom, koristeći principe „aktivnog učenja“.
Kreatori programa responzivnog podučavanja nazivaju ga i intervencijom fokusiranom na odnos.
Kome je namenjeno responzivno podučavanje?
Responzivno podučavanje namenjeno je deci do šest godina starosti sa razvojnim i socijalno-emocionalnim poteškoćama.
Čemu služi responzivno podučavanje?
Responzivno podučavanje može da bude korisno u unapređenju dečijeg razvoja u oblasti mišljenja, komunikacije i socijalno-emocionalnih veština.
Responzivno podučavanje osmišljeno je u SAD 2007. godine kao program roditeljstva, namenjen roditeljima dece sa razvojnim smetnjama i poremećajima iz spektra autizma (PSA).
Na kojoj ideji počiva responzivno podučavanje?
Ovaj program se zasniva na ideji da responzivna interakcija između dece i roditelja predstavlja ključnu osnovu za razvoj deteta.
Šta obuhvata responzivno podučavanje?
Roditelji i deca kroz kućnu posetu profesionalca koji pruža usluge ranih intervencija dobijaju osnovne informacije o ovom pristupu, i kroz demonstraciju i igranje uloga sa profesionalcem upoznaju se sa mogućnošću njegove primene (usluga ranih intervencija koncipirana na ovaj način je trenutno probno dostupna u nekoliko lokacija u Srbiji – Leskovac, Kragujevac, Niš, Sremska Mitrovica, Rakovica). Ovom prilikom roditelji se obučavaju pojedinim tehnikama koje se lako pamte, lako izvode i jednostavno uklapaju u svakodnevne rutine, kao što su:
- naizmenično učešće u interakciji, recipročno angažovanje roditelja;
- prilagođavanje aktivnosti razvojnom nivou deteta, trenutnim interesovanjima i temperamentu deteta;
- srdačnost i ekspresivnost u interakciji sa detetom koje upućuju na uživanje roditelja u ovim odnosima.
Ove tehnike imaju za cilj da poboljšaju detetova ponašanja koja se smatraju ključnim za kasniji razvoj (poput igre, zajedničke pažnje, inicijacije i upornosti) i podrže detetov razvoj i učenje.
Roditelji i profesionalci koji pružaju podršku porodici, zajednički kreiraju plan, u kome su jasno izložene strategije i aktivnosti koje onda roditelji sprovode u za njih prirodnom okruženju – u svom domu i drugim uobičajenim mestima gde provode vreme.
Ako vas interesuju strategije i tehnike koje su zasnovane na responzivnom podučavanju, možete razgovarati sa svojim izabranim lekarom ili drugim profesionalcima koji rade sa vama i vašim detetom. Vaš pedijatar, profesionalci zaposleni u razvojnom savetovalištu, u timu za rane intervencije, vrtiću ili školi mogu vam pomoći da se upoznate sa strategijama baziranim na responzivnom podučavanju.
Ostavi komentar