Od 4. do 5. godine obično se dešava nekoliko karakterističnih stvari. Evo šta će vaš predškolac raditi, kako možete da podstaknete njegov razvoj i kada je potrebno da se obratite pedijatru za savet
Emocije i ponašanje
U ovom uzrastu vaše dete istražuje i uči kako da izrazi emocije. Ono će to raditi na mnoge načine – pričom, pokretom, zvucima, crtanjem i pravljenjem stvari.
Predškolac voli da bude u društvu. Možda će hteti da vam udovolji ili će se ponašati kao njegovi vršnjaci. Kako bi se bolje slagao sa drugima, možda čujete da kaže da mu je žao, počne da prihvata tuđa pravila ili se obraduje kada se drugome desi nešto lepo.
Dete češće prihvata saradnju, ali će možda ponekad biti i zahtevno. Do pete godine bolje kontroliše ponašanje, a napadi besa su sve ređi.
U ovom periodu vaše dete će ponekad nešto i sakriti od vas ili će čak početi da laže. Na primer, možda će slagati i reći: „Nisam to ja uradio“. Ovo je normalno za predškolski razvoj deteta.
Igranje i učenje
Igra je značajna zato što kroz igru dete i dalje uči i istražuje osećanja.
Voleće da peva, pleše i glumi… Izmišljaće u toku igre i učiti da pravi razliku između fantazije i stvarnosti.
U ovom uzrastu deca sve više postaju svesna svog pola, pa će možda želeti da igraju igre karakteristične za svoj pol, recimo, devojčice će želeti da budu mame. Verovatno će isprobavati različite uloge i ponašanja, pa će se pretvarati da su doktori ili da se venčavaju.
Predškolci umeju da budu veoma znatiželjni po pitanju tela – svojih i tuđih. Na primer, možda ćete zateći dete kako gleda svoje ili tuđe genitalije. Kombinacija prirodne znatiželje i glume obično su normalan deo dečjeg seksualnog ponašanja.
Seksualne igre su normalne u ovom uzrastu, ali ako vas brine seksualno ponašanje vašeg deteta, obratite se za savet pedijatru ili drugom kvalifikovanom zdravstvenom stručnjaku.
Razmišljanje
Vaš predškolac će bolje razumeti koncept suprotnosti – na primer, visoko/nisko. Znaće da bez nekog reda izgovara slova i brojeve i da broji do 10.
Govor
Govor se intenzivno razvija u toku ove godine. Primetićete da dete voli da priča priče i učestvuje u konverzaciji.
Vaše dete će početi da vam govori kako se oseća, da priča o svojim idejama i da rimuje reči. Postavljaće puno pitanja i želeće da sazna šta znače reči koje su mu nepoznate. Na ovaj način dete uči o svetu u kome živi.
Sa četiri godine predškolac zna stotine reči i ume da sastavi rečenice sa pet-šest ili više reči. Uvek ćete razumeti šta vam govori.
Do pete godine vaše dete će govoriti jasnije i znaće, razumeće i koristiće više reči, često u mnogo kompleksnijim rečenicama koje imaju i do devet reči.
Svakodnevni život
Oblačenje je sada za dete jednostavno. Ono ume da koristi viljušku, kašiku i ponekad i nož – na primer, da namaže puter na hleb. Dete ume samo da koristi toalet, da se kupa i opera zube, mada ćete još uvek ponekad morati da ga nadgledate ili mu pomognete.

Pokret
Vaš predškolac obožava da se kreće i bude aktivan. Sve je bolji u silaženju niz stepenice (možda će se pridržavati za ogradu) naizmenično koristeći obe noge, hvatanju i šutiranju lopte, trčanju, penjanju, skaknju, skakutanju i balansiranju na jednoj nozi.
Dete će možda razviti i neke nove, krupne motoričke veštine kao što su preskakanje, skakanje unazad i skakanje u toku trčanja.
Kod predškolaca napreduje i razvoj finih motoričkih veština. Dete ovog uzrasta može da seče koristeći dečije makaze, napiše svoje ime i neka slova. Možda ume i da nacrta krug i crtež ljudi sa detaljima poput delova tela i odeće.
U ovom uzrastu vaše dete će možda raditi i sledeće:
- Izgovaraće svoje ime, adresu i broj telefona, fiksnog ili mobilnog;
- Znaće koja mu je leva, a koja desna ruka;
- Umeće da objasni kako neki predmet funkcioniše (umeće da stavi poklopac na teglu);
- Umeće da kaže koji je predmet teži;
- Umeće da prepozna i imenuje četiri boje;
- Pričaće o događajima iz prošlosti, sadašnjosti i budućnosti, praviće razliku između nečega što je već uradilo, što upravo radi i što će tek uraditi.

Kako da podstaknete razvoj deteta od 4 do 5 godina
- Pustite dete da se igra: kroz igru predškolci izražavaju osećanja kao što su sreća, uzbuđenje, bes i strah. Dete će verovatno voleti da se uprlja u pesku ili blatu, voleće da se igra sa lutkama i igračkama ili na otvorenom gde može da trči, pada i kotrlja se.
- Uključite i igranje koje podstiče kreativnost i umetničko izražavanje: to mogu biti slikanje, crtanje ili igre maskiranja. Dete može da izvodi muzičku predstavu – možda će mu se dopasti da igra, skače uz muziku ili svira jednostavne muzičke instrumente.
- Čitajte predškolcu: zajedničko čitanje, pričanje priča, pevanje i recitovanje podstiču dete da priča, razmišlja i mašta.
- Kada kuvate, neka vam dete pomaže. Tako predškolac uči o zdravoj hrani, uči nove reči i shvata matematičke koncepte kao što su „pola“, „1 kašičica“ ili „30 minuta“. Možete detetu dati da radi jednostavne stvari kao što su mešanje salate ili pravljenje sendviča.
- Igrajte igre kroz koje ćete dete naučiti da deli i čeka na red. Kada se igrate, recite: „Sada je na mene red da sastavim kulu, a posle će biti tvoj red“ ili „Ako ti sa mnom podeliš crvene kockice, ja ću sa tobom zelene“. U ovom uzrastu deci je još uvek teško da dele stvari, zato ih obavezno pohvalite kada pristinu da dele.
Kako biti roditelj predškolcu od 4 do 5 godina
Roditelji stalno uče. Svaki roditelj pravi greške i uči kroz iskustva. Treba da budete samouvereni kad nešto znate, ali u redu je i da nešto ne znate i potražite savet i pomoć.
Kada se stalno bavite detetom, desiće se da nećete imati vremena za sebe. Međutim, jednako je važno da pazite i na svoje fizičko i mentalno zravlje kako bi vam bilo lakše da sa detetom budete strpljivi, maštoviti i da imate više razumevanja i energije, što vam je kao roditelju neophodno.
Ponekad ćete se osećati frustrirano ili uznemireno. Ako osetite da ste preopterećeni, stavite dete u bezbedan prostor ili zamolite nekoga da ga nakratko pričuva. U redu je da se malo izdvojite kako biste se primirili. Idite u drugu sobu i pokušajte da se umirite disanjem duboko ili pozovite člana porodice ili prijatelja da porazgovarate.
U redu je tražiti pomoć. Ako se osećate preopterećeno, pokušavajući da zadovoljite sve potrebe koje nosi briga o predškolcu, zovite Roditeljski telefon 0800 00700 ili se obratite nekom drugom stručnjaku za pomoć.
Kada treba da se zabrinete za razvoj deteta od 4 godine
Obratite se pedijatru ako ste zbog nečega zabrinuti ili primetite da vaš četvorogodišnjak ima neki od sledećih problema.
Vid, sluh i komunikacija
- Vaše dete ima problem da vidi predmete ili čuje zvuke;
- Ne koristi rečenice u kojima ima više od tri reči.
Ponašanje i igranje
- Vaše dete ne razume uputstva sastavljena od dve različite radnje kao što je: „Spusti lutku i podigni loptu“;
- Ne pretvara se tokom igre (ne pretvara se da je mama ili tata);
- Teško ga je kontrolisati, ima snažne napade besa zbog sitnica ili plače i ne želi da vas pusti kada ga negde ostavljate;
- Veći deo vremena je uplašeno, neraspoloženo ili tužno.
Pokret i motoričke veštine
- Vaše dete je nespretno – često se sapliće kada hoda ili trči;
- Teško mu je da barata malim predmetima kao što su olovke ili bojice;
- Ne ume da nacrta jednostavne oblike poput kruga ili krsta;
- Teško mu ide da samo jede, oblači se ili koristi toalet.
Kada treba da se zabrinete za razvoj deteta od 5 godina
Obratite se pedijatru ako ste zbog nečega zabrinuti ili primetite da vaš petogodišnjak ima neki od sledećih problema.
Vid, sluh i komunikacija
- Vaše dete ima problem da vidi predmete ili čuje zvuke;
- Ne razvija sposobnost konverzacije – na primer, ne razume kako da priča, sluša i odgovara.
Ponašanje i igranje
- Vaše dete ne razume uputstva sastavljena od tri različite radnje kao što je: „Spusti lutku, uzmi loptu, koja je ispod stolice, i stavi je u kutiju“;
- Ne igra se sa drugom decom ili se ponaša nasilno;
- Veći deo vremena je uplašeno, neraspoloženo ili tužno;
- Teško mu je da se fokusira na jednu aktivnost duže od pet minuta jer mu druge stvari odvlače pažnju;
- Ne pretvara se tokom igre. Na primer, ne igra se doktora i medicinskih sestara, ne gradi kule u pesku, ne igra se kuvanja…
Pokret i motoričke veštine
- Vaše dete je nespretno, često se sapliće kada hoda ili trči;
- Teško mu je da barata malim predmetima kao što su olovke ili bojice;
- Ne ume da nacrta jednostavne oblike, recimo krug ili kvadrat;
- Teško mu ide da samo jede, oblači se ili koristi toalet.
Obratite se lekaru ako u bilo kom uzrastu primetite da vaše dete očigledno i učestalo zaboravlja neke veštine koje je ranije znalo.
Deca rastu i razvijaju se u svom ritmu. Ako ste zabrinuti i mislite da se vaše dete ne razvija normalno, dobro je znati da normalan razvoj podrazumeva mnogo toga. Ali ako i dalje mislite da nešto nije u redu, obratite se pedijatru.
Ostavi komentar