Razvoj malog deteta od 18. do 24. meseca - Beogradski Psihološki Centar
Razvoj malog deteta od 18. do 24. meseca

Osećanja

U ovom uzrastu dete počinje da doživljava nove emocije i kombinacije emocija kao što su ljutnja i frustracija, krivica, stid, posesivnost i uzbuđenje. Detetu će biti ponekad teško da se izbori sa ovim „velikim“ osećanjima. Možda ćete zato češće viđati napade besa (temper tantrum).

Sa oko 18 meseci uznemirenost zbog razdvajanja biće na vrhuncu, a do druge godine trebalo bi da lagano nestane.

Dete počinje da razmišlja o svojim osećanjima i možda počne da povezuje osećanja i reči. Možda će vam reći da je „tužno“. Možda će pokazati osećajnost tako što će vas poljubiti ili zagrliti lutku, što je takođe deo razvijanja empatije.

Svakodnevne veštine

U ovom uzrastu dete želi da što više stvari radi samo.

Na primer, dete uči da samo jede koristeći kašiku i čašu, a možda čak i viljušku. Sada će možda manje prosipati nego ranije.

Dete će vam pomagati kada ga oblačite ili svlačite. U ovom uzrastu biće mu lakše da skida čarape, cipele i odeću koja nema dugmiće.

Počev od druge godine dete već može da pokazuje znake da je spremno za privikavanje na nošu. Nije neobično da se ti znaci pojave i ranije, sa oko 18 meseci.

Igranje i učenje

Igra je značajna zato što dete kroz nju uči.

U ovom uzrastu dete će, kroz pretvaranje u igri, početi da zamišlja i stvara. Pretvaraće se da pije iz čaše, recimo. Kako dete raste, pretvaranje u igri postaće sve kompleksnije, možda ćete ga ugledati kako u igri čisti pod granom drveta. Dete uživa u društvu braće i sestara i druge dece, čak i ako se sa njima u tom trenutku ne igra.

Govor

Deca u ovom uzrastu vole da pričaju. Čak će koristiti povišene i snižene tonove za izgovaranje reči, kao što to odrasli rade. Verovatno ćete čuti kombinaciju mrmljanja i pravih reči. 

Sa 18 meseci dete sve vreme uči reči. Obično usvoji reč ili dve nedeljno, a možda čak i jednu reč dnevno. Možda će izgovarati nazive i pokazivati ka poznatim predmetima, ljudima i delovima tela – na primer, uši, nos, prsti. Takođe će oponašati zvuke koje prave životinje, kao što su „muu“, ili iznova ponavljati isti zvuk ili reč.   

Vaše dete sada zna svoje ime i šta znači reč „moje“. Sve bolje razume jednostavne rečenice i uputstva kao što su: „Donesi to mami“ ili: „Idemo u šetnju“. Sada ćete moći bolje da razumete šta dete želi da vam kaže.

Do druge godine dete će znati da kaže „ja“, „ti“ i već će koristiti rečenice sa dve do tri reči kao što su „Mamin auto“ ili „Ja uradim“.

Pokret

Do 18. meseca dete će prohodati i počeće da trči. Uz vašu pomoć penjaće se uza stepenice i na nameštaj. Neke od omiljenih aktivnosti biće mu bacanje i šutiranje lopte, žvrljanje olovkom i bojicom ili građenje malih kula od kockica.

Sada već treba da učinite dom što bezbednijim kako bi se dete bezbedno kretalo.

U ovom uzrastu vaše deće će raditi i sledeće:

  • Tražiće „još“ i reći će „ne“ kada ga zamolite nešto da uradi;
  • Imitiraće vas. Možda vam pomogne da obrišete pod;
  • Samo će sedati na malu stolicu;
  • Hodaće dok nosi veće predmete;
  • Kada napuni dve godine, više će koristiti jednu ruku nego drugu.

Kada dete nauči neku novu veštinu, proslavite njegov uspeh sa puno pohvala i pozitivne pažnje. Takođe je dobro pomagati mu da nastavi da radi ono što je naučilo čak i kada mu je to teško.

Kako podstaći razvoj deteta od 18. do 24. meseca

Evo nekoliko jednostavnih stvari koje možete raditi kako biste u ovom uzrastu podstakli razvoj deteta:

  • Budite uz svoje dete. Ako ste u blizini dok se dete igra i istražuje, ono će sa više samopouzdanja isprobavati nove stvari samo. Ovo će mu pomoći da bude nezavisno i sigurno u sebe kad poraste.
  • Omogućite detetu da se igra sa drugima. Kroz igru deca stiču prijatelje i uče kako da se ponašaju u društvu druge dece. Nemojte očekivati da će dete da deli igračke i da čeka svoj red kako bi se ljuljalo – normalno je za decu u ovom uzrastu da misle da je sve njihovo. 
  • Podstičite svakodnevne veštine kao što su korišćenje kašike, upotreba čaše i skidanje kape. Ove veštine angažuju male i velike grupa mišića i podstiču dete da misli o onome šta radi.   
  • Pričajte sa detetom! Pominjanjem delova tela, igračaka, raznih predmeta u kući kao što su kašike, stolice itd. – kod deteta se razvija veština govora. U ovom periodu dete možete učiti i da stolica može biti „velika stolica“, „crvena stolica“ i čak „velika crvena stolica“.
  • Obratite pažnju na dete kada vam se obraća, slušajte ga i odgovarajte. Ako vam kaže: „Mama, mleko“, možete mu odgovoriti: „Hoćeš da ti mama da mleka?“. Na taj način podstičete razgovor i pomažete detetu da razvije veštinu komunikacije. Zbog toga se dete oseća važno i voljeno.
  • Čitajte sa detetom: govor i maštu kod deteta možete pospešiti zajedničkim čitanjem, pričanjem priča, pevanjem pesmica i recitovanjem.

Kada treba da se zabrinete za razvoj malog deteta sa 18 meseci?

Potražite pomoć patronažne sestre ili pedijatra ako ste zabrinuti ili primetite da vaše dete sa 18 meseci ima neki od sledećih problema.

Vid, sluh i komunikacija

  • Dete ima problema sa vidom ili sluhom;
  • Ne izgovara nijednu reč;
  • Ne pokazuje prstom, ne maše i ne gestikulira;
  • Ne može da prati jednostavna uputstva – kada mu kažete: „Molim te, daj mi loptu“, ono ne reaguje.

Ponašanje

Dete ne uživa kada ga gledate u oči ili ga mazite i ne pokazuje svoja osećanja.

Pokret i motorne sposobnosti

  • Dete ne hoda samo;
  • Koristi jednu ruku više od druge (deca mlađa od dve godine obično neće koristiti više jednu ruku od druge).

Obratite se lekarima ako primetiti da je dete zaboravilo neku od veština koju je ranije znalo.

Kada treba da se zabrinete za razvoj malog deteta sa dve godine

Potražite pomoć patronažne sestre ili pedijatra ako ste zabrinuti ili primetite da vaše dvogodišnje dete ima neki od sledećih problema.

Vid, sluh i komunikacija

  • Dete ima problema sa vidom ili sluhom;
  • Ne spaja dve reči u rečenicu – na primer „crveni auto“;
  • Ne može da prati jednostavna uputstva – kada mu kažete: „Molim te, daj mi loptu“, ne reaguje.

Ponašanje i igra

  • Dete ne pokazuje osećanja;
  • Ne dolazi kod vas kako biste ga utešili ili mazili;
  • Ne povezuje aktivnosti i reči – na primer, kada pitate: „Gde je pametna glava?“, dete ne pokazuje glavu.
  • Ne pretvara se tokom igranja – na primer, u igri se ne pretvara se da priča telefonom.

Pokret i motorne sposobnosti

  • Dete ne može da se penje uz stepenice i silazi niz stepenice, čak ni kad vas drži za ruku ili se pridržava za ogradu;
  • Ne može da trči;
  • Teško mu je da koristi manje predmete – na primer olovku ili bojicu;
  • Ne žvrlja.

Obratite se lekaru ako primetite da je dete zaboravilo, odnosno prestalo da koristi, neku od veština koju je ranije znalo.

Ostavi komentar

Vaša e-mail adresa neće biti objavljena