Razvoj deteta uzrasta od 3 do 4 godine - Beogradski Psihološki Centar
Razvoj deteta uzrasta od 3 do 4 godine

U ovom periodu deca postaju svesna svojih osećanja, obraćaju pažnju na druge i pokazuju bliskost u društvu poznatih ljudi.

Emocije

Na ovom uzrastu vaše dete počinje da doživljava svoje telo, misli i emocije kao da su stvarno njegove. Detetu je jasna razlika između osećanja sreće, tuge, straha i besa.

Ono počinje da se plaši izmišljenih stvari, obraća pažnju na druge, važno mu je kako se oni ponašaju i pokazuje bliskost u društvu poznatih ljudi. Kako mu raste samopouzdanje, postaje sve bolje u kontrolisanju svojih emocija.

Igranje i učenje

Igra je značajna zato što kroz igru dete uči i istražuje osećanja.

Vaše dete će sada biti zainteresovanije za igranje i sticanje prijatelja. Kada se igra u manjoj grupi, počeće bolje da sarađuje sa drugima. Dete sada razume značenje reči „moje“ i „njeno/njegovo“, pa će mu biti lakše da deli igračke.

Dete će postati maštovitije tokom igre. Na primer, možda će se igrati pretvaranja sa izmišljenim prijateljem ili igračkama. Isprobavaće različite uloge i ponašanja – pretvaraće se da je doktor ili roditelj. U ovom uzrastu normalno je za predškolca da ima izmišljenog prijatelja, iako verovatno zna razliku između stvarnosti i fantazije.

Do četvrte godine detetu će biti zabavno da nekoga prevari i zatim opiše šta se desilo, recimo: „Mama je mislila da spavam!“. Istovremeno, plašiće ga mogućnost da neko može njega da prevari.

Predškolac će biti znatiželjan kada je u pitanju telo – njegovo ili tuđe. Na primer, možda ćete zateći dete kako gleda svoje ili tuđe genitalije. Kombinacija prirodne znatiželje i glume obično su normalan deo dečjeg ponašanja.

Mada su seksualne igre normalne u ovom uzrastu, ako vas brine seksualno ponašanje vašeg deteta, obratite se za savet pedijatru ili drugom kvalifikovanom stručnjaku.

Govor

U ovom uzrastu intenzivno se razvija govor deteta.

Dete će naučiti puno novih reči slušajući vas i druge odrasle osobe, kroz samostalna iskustva i slušanjem priča. Pokazaće veće interesovanje za komunikaciju i pričanje priča.

Razumeće većinu stvari koje mu govorite ili će moći da nasluti značenje reči koje ne zna. Uopšteno, razumeće više reči nego što će znati da izgovori.

Oko treće godine dete će koristiti rečenice sastavljene od 3 do 5 reči ili više. Drugi će ga uglavnom razumeti. Pokazivaće prstom delove slika – nos ili kravu – i izgovarati nazive predmeta.

Do četvrte godine dete će govoriti koristeći duže rečenice sastavljene od pet-šest reči ili više. Svi će razumeti šta govori. Dete će razumeti većinu stvari koje mu kažete i pratiće instrukcije od dva-tri koraka, dokle god se one odnose na njemu poznate stvari. Na primer: „Zatvori knjigu i daj je mami“. Razumeće prideve kao što su „dugačak“ ili „tanak“, i koristiće reči za neka osećanja, recimo „srećan“ ili „tužan“.

Razmišljanje

Vaš predškolac je fasciniran svetom oko sebe i postavljaće mnogo pitanja koja će počinjati sa „ko“, „šta“ i „zašto“. Dete sada razume da postoje suprotnosti kao što su veliko/malo i više/manje i shvata odnose u prostoru koji se izražavaju rečima „na“, „unutra“ i „ispod“.

Kod deteta se razvija pamćenje. Na primer, moći će da zapamti pesmice i možda će ih čak i recitovati. Počeće da pokazuje i izgovara naglas slova i brojeve koje je zapamtilo, moći će da izbroji četiri predmeta i da ih razvrsta prema boji ili obliku.

Svakodnevne veštine

Predškolac uživa u porodičnim obrocima i razume porodične rutine. Raduje se specijalnim događajima kao što su rođendani.

Vaše dete sada postaje samostalnije. Na primer, jede samostalno, obuva cipele koje nemaju pertle, otvara dugmad i počinje da učestvuje kada ga oblačite.

Dete verovatno već samo koristi toalet i možda može samo da izvede neku od svakodnevnih radnji vezanih za održavanje higijene, kao što je brisanje posle velike nužde, pranje ruku i umivanje. Ipak, i dalje će mu trebati vaša pomoć i nadgledanje kod zadataka kao što je pranje zuba.

Pokret

Vaš predškolac obožava da se kreće i bude aktivan. Bolje mu ide penjanje uz stepenice, vožnja tricikla, bacanje, hvatanje i šutiranje lopte, trčanje, penjanje, skakanje, skakutanje i balansiranje na jednoj nozi.

Kada je u pitanju korišćenje ruku, predškolac će možda biti u stanju da nacrta krug ili kvadrat, sastavi veliku kulu od kockica i upotrebljava makaze za decu. Mnogo će voleti da crta bojicama, olovkama i četkicama, što je sjajno jer kroz crtanje i slikanje dete razvija maštu.

U ovom uzrastu vaše dete će možda raditi i sledeće:

  • Skidati poklopac sa tegle;
  • Znati svoj pol i uzrast;
  • Znati nazive nekih oblika i boja;
  • Držaće olovku i kopirati neka slova (do četvrte godine);
  • Samo će se oblačiti i svlačiti.

Kako da podstaknete razvoj deteta od 3 do 4 godine

Evo nekoliko jednostavnih stvari koje možete da uradite kako biste podstakli razvoj deteta u ovom uzrastu:

  • Pustite dete da se igra: kroz igru predškolci izražavaju osećanja kao što su sreća, uzbuđenje, bes i strah. Dete će verovatno želeti da se uprlja dok se igra u pesku ili blatu, da se igra sa lutkama i igračkama ili na otvorenom, gde može da trči, pada i kotrlja se.
  • Uključite i igranje koje podstiče kreativnost i umetničko izražavanje: to može biti slikanje, crtanje ili igre maskiranja. Dete može da izvodi muzičku predstavu! Možda će mu se dopasti da igra, skače uz muziku ili svira jednostavne muzičke instrumente.
  • Čitajte predškolcu: zajedničko čitanje, pričanje priča, pevanje pesama i recitovanje podstiču dete da priča, razmišlja i mašta.
  • Kada kuvate, neka vam dete pomaže. Na taj način predškolac uči o zdravoj hrani, uči nove reči i shvata matematičke koncepte kao što su „pola“, „jedna kašičica“ ili „30 minuta“. Možete detetu dati da radi jednostavne stvari kao što su mešanje salate ili pravljenje sendviča.
  • Igrajte igre kroz koje ćete dete naučiti da deli i čeka na red. Kada se igrate, recite: „Sada je na mene red da sastavim kulu, a posle će biti tvoj red“ ili „Ako ti sa mnom podeliš crvene kockice, ja ću sa tobom zelene“. U ovom uzrastu deci je još uvek teško da dele stvari, zato ih mnogo pohvalite kada pristanu da dele.

Sa tri-četiri godine dete može da krene u vrtić. U vrtiću vaše dete uči kroz igru, stiče prijatelje i razvija odgovornost, samostalnost i samopouzdanje. Zadivljujući razvoj vašeg deteta tamo će dobiti podršku i podstrek – a sve to uz puno zabave!

Kako biti roditelj predškolcu od 3 do 4 godine

Roditelji stalno uče. Svaki roditelj pravi greške i uči kroz iskustva. Treba da budete samouvereni kada nešto znate, ali u redu je i da nešto ne znate, priznate to, pitate i potražite pomoć.

Kada se stalno bavite detetom, desiće vam se da ne stignete da brinete o sebi. Međutim, jednako je važno da pazite i na svoje fizičko i mentalno zravlje kako bi vam bilo lakše da sa detetom budete strpljivi, maštoviti i imate više razumevanja i energije, što vam je kao roditelju neophodno.

Ponekad ćete biti frustrirani ili uznemireni. Ako osetitie da ste preopterećeni, stavite dete u bezbedan prostor ili zamolite nekoga da ga nakratko pridrži. U redu je da se malo izdvojite kako biste se primirili. Idite u drugu sobu, pokušajte da se umirite disanjem duboko ili pozovite člana porodice ili prijatelja da porazgovarate.

Malo dete nikada nemojte drmusati. To može dovesti do krvarenja u mozgu ili dugotrajnog oštećenja mozga.

U redu je tražiti pomoć. Ako se osećate preopterećeno dok pokušavate da zadovoljite sve potrebe koje nosi briga o predškolcu, zovite neki od telefonskih servisa za podršku roditeljima Roditeljski telefon, broj 0800 007 000, Halo beba, broj 011 7158 -444.

Kada treba da se zabrinete za razvoj deteta od 3 godine

Obratite se patronažnoj sestri ili pedijatru ako ste zbog nečega zabrinuti ili primetite da vaš trogodišnjak ima neki od sledećih problema.

Vid, sluh i komunikacija

  • Vaše dete vas ne gleda u oči;
  • Ima priblem da vidi predmete ili čuje zvuke;
  • Ne koristi rečenice sastavljene od tri reči.

Ponašanje i igranje

  • Vaše dete ne razume jednostavne instrukcije, na primer: “Molim te, dodaj mi loptu”;
  • Teško se razdvaja od primarnog staratelja;
  • Ne interesuju ga druga deca;
  • Ne pretvara se tokom igre. Na primer, ne pretvara se u igri da ide u kupovinu ili da se vozi autobusom.

Pokret i motoričke veštine

  • Vaše dete je nespretno – često se sapliće kada hoda ili trči;
  • Teško mu je da barata malim predmetima kao što su olovke ili bojice;
  • Ne crta jednostavne oblike.

Kada treba da se zabrinete za razvoj deteta od 4 godine?

Obratite se patronažnoj sestri, nekom zdravstvenom radniku ili pedijatru ako ste zbog nečega zabrinuti ili primetite da vaš četvorogodišnjak ima neki od sledećih problema.

Vid, sluh i komunikacija

Vaše dete ima priblem da vidi predmete ili čuje zvuke.

Ponašanje i igranje

  • Vaše dete ne razume uputstva za dve različite radnje, kao što je: “Spusti lutku i podigni loptu”.
  • Teško ga je kontrolisati. Na primer, ima snažne napade besa zbog sitnica ili plače i ne želi da vas pusti kada ga negde ostavljate.
  • Ne pretvara se tokom igre. Na primer, ne pretvara se da je mama ili tata.
  • Nespretno je – često se sapliće kada hoda ili trči.
  • Teško mu je da barata malim predmetima kao što su olovke ili bojice.
  • Ne ume da nacrta jednostavne oblike kao što su krug ili kvadrat.
  • Ne ume samo da se obuče ili da koristi toalet.

Obratite se lekaru ako u bilo kom uzrastu primetite da vaše dete očigledno i učestalo zaboravlja neke veštine koje je ranije znalo.

Deca rastu i razvijaju se u svom ritmu. Ako ste zabrinuti i mislite da se vaše dete ne razvija normalno, dobro je znati da “normalan” razvoj podrazumeva mnogo toga. Ali ako i dalje mislite da nešto nije u redu, obratitie se pedijatru.

Ostavi komentar

Vaša e-mail adresa neće biti objavljena