Razvoj dece uzrasta od 6 do 8 godina - Beogradski Psihološki Centar
Razvoj dece uzrasta od 6 do 8 godina

Za razvoj dece od šest do osam godina karakteristično je nekoliko stvari. Evo šta će vaše dete raditi, kako možete da podstaknete njegov razvoj i kada je potrebno da se obratite pedijatru za savet 

Šta se dešava u ovom periodu?

Igra i učenje
Vaše dete se sada igra na mnogo kompleksniji način, a ideje često pronalazi u školi ili putem različitih medija. Na primer, desiće vam se da na večeri imate ronioca, rok pevača ili čak i nekog od političara.

Pošto bolje kontroliše sopstveno ponašanje i emocije, dete se bolje snalazi u igrama koje imaju pravila. Ume da podnose pobedu, poraz i fer igru.

Dete obožava da sklapa prijateljstva i da bude drugome prijatelj. To mu daje osećaj pripadnosti i pomaže mu da nauči i vežba osnovne socijalne veštine kao što su deljenje i pregovaranje.

Međutim, održavanje prijateljstava nosi i izazove, zato što prijatelji ponekad umeju da zapovedaju ili da budu mrzovoljni. Dešava se da i vaše dete nekada isključe iz igre. Neko od drugara može da kaže drugom detetu: „Ako se igraš sa Draganom, nisi više moj prijatelj!“ Većina odnosa koje vaše dete ima biće pozitivni, ali budite uvek obazrivi za slučaj da ga neko maltretira.

Dete se u ovom uzrastu obično više igra sa decom istog pola.

Osećanja

Vaše dete želi da zadovolji odrasle osobe koje su mu važne (roditelji i nastavnici), pa mu postaje veoma bitno da sve uradi kako treba. S druge strane, ponekad će delovati kao da ima previše samopouzdanja.

Dete je u ovom uzrastu lako osramotiti i osetljivo je na mišljenja i verovanja drugih. Vaše dete oseća empatiju za članove porodice i prijatelje kada su uznemireni. Ponekad je previše samokritično i možda mu treba vaša pomoć da se fokusira na stvari koje mu dobro idu.

Primetićete da je dete svesnije događaja o kojima se izveštava na vestima, kao što su prirodne nepogode, nesreće itd. Ova rastuća svest o svetu može dovesti do pojave odeređenog stepena anksioznosti i straha, zato je važno da sa detetom pričate o teškim temama kako bi ih bolje razumelo.

Razmišljanje
Dete sada bolje razume odnos između uzroka i posledica. Počinje da vidi kako njegova dela utiču na druge ljude, mada se ponekad i dalje ponaša kao da je centar sveta.

Pamćenje mu se poboljšava i može da grupiše objekte prema veličini, obliku i boji. Sada bolje razume brojeve i može da rešava jednostavne matematičke probleme kao što su sabiranje i oduzimanje.

Budite spremni da odgovarate na mnogo pitanja koja će vam dete postavljati. Kako bi saznalo kako stvari funkcionišu, izvodiće i male eksperimente. Možda napuni WC šolju tečnim sapunom i pusti vodu samo da bi videlo šta će se desiti.

U ovom uzrastu detetu se svašta dešava, pa se nemojte iznenaditi ako povremeno deluje rasejano i zaboravlja manje zahteve i uputstva koja ste mu dali.

Pričanje i komunikacija
Dete može da prati mnogo kompleksnija uputstva i koristi jezik kako bi istražilo sopstvene misli i osećanja. Prosečan osmogodišnjak nauči oko 20 novih reči svakog dana, najčešće čitajući (bilo da čita ono samo ili mu neko drugi čita).

Dete sada vodi mnogo duže i smislenije razgovore. Trebalo bi da možete u potpunosti da razumete šta govori.

Vaš osmogodišnjak uči kako da izražava svoje mišljenje i unosi puno energije i emocija kada priča priče. Može da piše o tome šta je radio, napiše mejl ili poruku i pred spavanje samo sebi čita.

Pokret
Dete obožava da ispituje sopstvene fizičke granice i razvija mnogo kompleksnije veštine vezane za pokret kao što su trčanje u cikcak, skakanje niz stepenice, pravljenje zvezde i hvatanje manjih lopti.

Sve je bolje u kombinovanju krupnih motoričkih veština (kao što je trčanje) kako bi šutnulo loptu ili preskakalo konopac. Razvoj ovih veština zavisi od toga koliko ih dete često vežba. Učestvovanje u strukturiranim sportovima (časovi plesa, tenisa, fudbala…) pomaže, ali važno je i da dete ima priliku da slobodno trči, šutira, baca loptu, pravi zvezde i sl.

Fina motorika je već dobro razvijena, pa dete može samo da pere zube i održava svakodnevnu higijenu. Ume da iseče makazama nepravilan oblik i u svesci na linije piše mala slova.

Svakodnevni život i ponašanje
Život deteta se vrti oko porodice, škole, prijatelja i vanškolskih aktivnosti. Dete počinje da skuplja predmete kao što su samolepljive sličice fudbalera ili male figure.

Razvija shvatanje morala i vrednosti i počinje da iznosi snažna mišljenja o tome da li je nešto dobro ili loše. Postaje svesnije postupaka drugih ljudi, zbog čega pravi poređenja kao što je: „Ona bolje crta od mene“ ili prigovara da brat ili sestra uvek dobijaju više.

Vaše dete je još samostalnije i želi da bude uključenije u odlučivanje o tome šta sme ili ne sme da radi. Voli da obavlja kućne poslove (barem ponekad) i doživljava ih kao deo osamostaljivanja. Druženje sa vama mu je i dalje važno.

U ovom uzrastu vaše dete će možda raditi i sledeće:

  • Davaće šaljive komentare, od kojih će većina biti originalna, ali ne baš suptilna;
  • Tačnije će pisati brojeve i reči, ali neka slova će još uvek mešati;
  • Bolje će čitati nego pisati;
  • Počeće da shvata vrednost novca i obožavaće da broji i štedi;
  • Više će se interesovati za sopstveni izgled, odeću i frizuru;
  • Bolje će razlikovati fantaziju od realnosti;
  • Preuveličavaće svoje sposobnosti i ponašanje. Na primer: „Mogu da pojedem 10 pljeskavica odjednom!“.

Kako da podstaknete razvoj deteta od 6 do 8 godina

Evo nekih jednostavnih saveta koji će vam pomoći da podstaknete razvoj deteta u ovom uzrastu:

  • Pomozite detetu da stekne samopouzdanje tako što ćete prepoznati njegovu snagu i pozitivne kvalitete. Ponekad deca u osnovnoj školi imaju manje samopouzdanja zato što postaju samokritična i upoređuju sebe sa drugima.
  • Učite dete da je u redu praviti greške. Dozvolite detetu da vidi da, dok isprobavate nešto novo, i vi pravite greške. Tako će shvatiti da su greške sastavni deo učenja i napredovanja, a da je zapravo najvažnije ne odustajati.
  • Dajte detetu priliku da istražuje i uči. U kući može da ekperimentiše sa posudama, toplomerima, uveličavajućim staklom i teglama. Kada izađete napolje, idite u istraživanje parka ili šume.
  • U ovom uzrastu igranje je jako važno. Dozvolite detetu da odluči šta želi da radi u svoje slobodno vreme. Možda će hteti da ide napolje i baca loptu, preskače konopac ili da ostane unutra i crta.
  • Čitajte sa detetom. Čitanje je veoma važno jer pomaže razvoj pismenosti. Kada dete počne da uči da čita, neka čita ono vama kao što ste vi njemu. Isprobajte i druge aktivnosti kojima se razvija pismenost kao što su pričanje priča i izmišljanje knjiga.
  • Učite dete da svako ponašanje ima svoje posledice i da na stvari treba da gleda i iz tuđe perspektive. Probajte tako što ćete pitati dete: „Šta misliš, kako se Jelena oseća kada ti to uradiš?“
  • Pričajte detetu o svojim idejama i razgovarajte o važnim stvarima. Na ovaj način zbližavate se sa detetom i pokazujete da vas interesuje njegovo mišljenje. Kako dete raste, počnite da mu dozvoljavate da se uključuje u porodično donošenje odluka (primereno uzrastu).

Kako biti roditelj školarcu

Roditelji stalno uče. Svaki roditelj pravi greške i uči iz iskustva. Treba da budete samouvereni kada nešto znate, ali u redu je i da nešto ne znate i da tada potražite pomoć.

Kada se stalno bavite detetom, desiće se da zaboravite ili da nemate vremena da se brinete o sebi. Ali isto koliko je važno da brinete o detetu, važno je i da pazite na svoje fizičko i mentalno zravlje. Tako će vam biti lakše da sa detetom budete strpljivi, maštoviti i da imate više razumevanja i energije.

Ponekad ćete se osećati frustrirano ili uznemireno. Ako osetite da ste preopterećeni, ostavite dete u prostoru koji je bezbedan ili zamolite nekoga da se nakratko o njemu brine kako biste mogli da se malo izdvojite i primirite. Idite u drugu sobu, pokušajte da se umirite disanjem duboko ili pozovite člana porodice ili prijatelja da porazgovarate.

Nikada nemojte dete udariti ili verbalno napadati. Na taj način možete da ga slučajno povredite, čak i kada vam to nije namera.

U redu je tražiti pomoć. Ako se osećate preopterećeno dok pokušavate da ispunite sve što podrazumeva briga o detetu, zovite telefonsku liniju za pomoć u svom gradu.

Kada treba da se zabrinete za razvoj deteta od 6 do 8 godina

Obratite se lekaru opšte prakse ako ste zbog nečega zabrinuti ili primetite da vaše dete ima neki od sledećih problema.

Komunikacija i razumevanje
Vaše dete:

  • Zamuckuje ili šuška kada priča;
  • Ima poteškoća da prati uputstva.

Ponašanje i igranje
Vaše dete:

  • Teško sklapa prijateljstva;
  • Ne može da preskače, skakuće ili skače;
  • Teško mu je da duže vreme sedi mirno;
  • Agresivno je prema drugoj deci;
  • Plaši se ili odbija da ide u školu (u ovom slučaju, dok se pripremaju za školu, deca umeju da se žale da ih boli glava ili stomak).

Svakodnevne veštine

Vaše dete:

  • Ne ume samo da se obuče ili svuče;
  • U toku dana se upiški ili uprlja gaćice;
  • Sa osam godina redovno piški u krevet.

Obratite se lekaru ako, u bilo kom uzrastu, primetite da vaše dete očigledno i učestalo zaboravlja neke veštine koje je ranije znalo.

Ostavi komentar

Vaša e-mail adresa neće biti objavljena