Rano razvijanje matematičkih veština - Beogradski Psihološki Centar
Rano razvijanje matematičkih veština

Ključne tačke

  • Brojanje je sposobnost da se matematički koncepti primene u svim sferama života.
  • Deci možete pomoći da razviju matematičke veštine i veštinu brojanja pomoću svakodnevnih aktivnosti kao što su prebrojavanje, posmatranje oblika i pričanje o veličinama.
  • Za decu je dobro ako matematičke i veštine brojanja razvijaju kroz igru. Na primer, probajte da pevate pesmice o brojevima.

O veštini brojanja

Brojanje je sposobnost da se matematički koncepti primene u svim sferama života.

Veština brojanja obuhvata razumevanje brojeva, računanje, rešavanje problema koji uključuju brojeve, merenje, razvrstavanje, prepoznavanje obrazaca, sabiranje i oduzimanje i sl.

Matematičke veštine i brojanje potrebni su u svakodnevnom životu kako bismo:

  • Mogli dobro da se snađemo u trgovini (koja je marka i veličina konzervirane hrane najjeftinija i tako dalje);
  • Razumeli i analizirali različite informacije, recimo – koliko još pobeda je potrebno nekom timu da bi pobedio na takmičenju;
  • Razumeli obrasce tipa koji je broj sledeće kuće u ovoj ulici;
  • Umeli da procenjujemo različite situacije, npr. koji je bicikl najkvalitetniji, i na osnovu toga donosimo odluke.

Osnove za brojanje kod dece postavljaju se učenjima kroz svakodnevna iskustva.

Kako učiti dete da broji

Deca od rođenja uče da broje, i to prvenstveno dolazi posmatranjem i doživljavanjem brojanja uživo, a posebno u svakodnevnim igrama i aktivnostima. Na primer, dete uči ako ga podstaknete da:

  • Broji prste na rukama i nogama;
  • Broji igračke;
  • Prepoznaje brojeve i oblike u knjigama i na predmetima kao što su satovi i telefoni;
  • Odluči koliko kriški jabuke želi.

Kako dete bude raslo, savladavaće više matematičkih veština, uključujući veličine i mere. Na primer, to će se desiti kada dete počne da:

  • Poredi predmete različitih veličina: „veliki“, „mali“ i „srednji“;
  • Grupiše predmete i priča o istim i različitim predmetima;
  • Koristi reči kako bi objasnilo gde su stvari: „iznad“, „ispod“ ili „pored“;
  • Pomaže u postavljanju stola;
  • Puni bokal vodom;
  • Pomaže u kupovini i koristi novac;
  • Deli hranu na jednake delove.

Kada sa detetom pričate o matematičkim konceptima iz svakodnevnog života, to mu pomaže da razume kako i zašto je matematika korisna. Na primer, skrenite mu pažnju na:

  • Veliko i malo (veličina);
  • Visoko i nisko (visina);
  • Teško i lagano (težina);
  • Brzo i sporo (brzina);
  • Blizu i daleko (razdaljina);
  • Prvi, drugi i poslednji (redosled).

Saveti za podsticanje veštine brojanja

Malo dete kroz igru razvija komunikaciju, maštu i druge veštine koje mu pomažu da razume matematičke koncepte. Evo nekih predloga kako da dete i vi uživate u zajedničkoj igri i usput savladavate prve matematičke veštine!

Predlozi za razgovor:

  • Koristite matematičke koncepte kako biste opisali šta gledate i radite sa detetom. Na primer: „Vidi kako su kola brza“ ili „Kako je ova torba teška“.
  • Kada pripremate hranu, pričajte o tome šta radite. Na primer: „Sečem pomorandžu napola„ ili „Hajde da podelimo suvo grožđe – jedno zrno tebi, jedno meni“.
  • Dok izgovarate brojeve vašeg broja telefona, pokazujte i adrese.
  • Kada se šetate, pričajte o stvarima koje su blizu ili daleko. Na primer: „Hajde da sednemo na najbližu klupu i pojedemo sendvič“ ili „Jezero je baš daleko. Da li hoćeš da se do jezera voziš u kolicima?“
  • Pričajte o aktivnostima koje se dešavaju u određeno doba dana. Na primer: „Doručkujemo u 7 ujutru“ ili „Ići ćemo u park pre večere, koja je u šest po podne.“

Predlozi za svakodnevne aktivnosti

  • Neka brojanje bude deo vašeg svakodnevnog života. Na primer, brojte voće u prodavnici i drveće na ulici ili igračke dok ih dete rasprema posle igranja.
  • Kada se šetate, podstaknite dete da opisuje i poredi oblike lišća, boju cveća i veličinu ptica.
  • Kada se šetate ulicom pokažite detetu kako je svaka kuća ili zgrada označena jednim brojem u nizu. Izbrojte koliko ima koraka od jedne do druge kuće.
  • Koristite tabele ili beležite na zidu visinu deteta i opišite detetu šta radite.
  • Neka vam dete pomaže kad kuvate. Ono može da meša, sipa i puni posude. Na taj način dete upoznaje koncepte procene, brojanja, merenja, dodavanja.

Predlozi za igru

  • Idite u šetnju u prirodi i pustite dete da sakuplja lišće, grančice, kamenčiće i druge predmete iz prirode. Dete posle može da ih razvrsta u grupe prema veličini, obliku ili svrsi.
  • Pevajte pesme i čitajte knjige u kojima se ponavljaju brojevi, još bolje je ako rimu prati i određen ritam. Na taj način dete uči o obrascima.
  • Igrajte jednostavne društvene igre: igre kartama, slagalice sa oblicima i brojevima ili domine.
  • Kada ste napolju, igrajte „Na slovo, na slovo…“, školice i žmurke.
  • Svirajte ili pevajte pesme različitom brzinom. Dete može da igra, skače ili svira dečiji instrument uz spore ili brze pesme. Pevajte dečje pesmice prvo sporim ritmom, a zatim ubrzajte.
  • Trkajte se autićima i pričajte o tome ko je na cilj stigao prvi, drugi ili treći.
  • Pomozite detetu da razvrsta svoje igračke od najmanje do najveće.

Predlozi knjiga za čitanje
Evo nekih knjiga u kojima ima brojeva i brojanja:

„Veoma gladna gusenica“, Erik Karle

„Brojevi“, Slavica Marković, Dejan Begović

„Žuća broji do 10“, Erik Hil

„Klub malih matematičara“, Goran Marković

„Nađi broj, pa oboj“, Grupa autora

„Ovo nije knjiga o matišu“, Ana Veltman

„Brojevi“, „Moja prva knjiga“, „Svet oko nas“, Goran Grbić

„Knjiga poređenja“, Klajv Giford

„Deca najbolje uče kada ih nešto interesuje. Ako postoji nešto za šta je vaše dete posebno zainteresovano – bilo da su to dinosaurusi, lutke, kola, zgrade, bube ili bilo šta drugo – iskoristite priliku i primenite matematičke koncepte dok se igra omiljenim predmetima.

Ostavi komentar

Vaša e-mail adresa neće biti objavljena