Bez obzira na uzrast vaše dece, kada ih pohvalite i ohrabrite, oni vide sebe u boljem svetlu i imaju više samopouzdanja i samopoštovanja. Ponekad su korisne i nagrade, pogotovo ako želite da podstaknete dobro ponašanje
Pohvala
Kako funkcioniše pohvala
Pohvala je kada kažete svom detetu šta vam se kod njega ili njegovog ponašanja dopada. Pohvalama kod deteta razvijate samovrednovanje, samopouzdanje i svest o sebi.
Pohvalama detetu pokazujete kako da misli i govori pozitivno o sebi. Pomažete mu da prepozna kada je nešto dobro uradilo i da samo sebi čestita.
Šta treba pohvaliti
Decu različitog uzrasta možete pohvaliti za razne stvari. Mlađe dete možete da pohvalite ako se ne buni kada mu kažete da treba da idete kući iz parka ili kada pokuša samo da veže pertle. Tinejdžere možete pohvaliti kada se vrate kući u dogovoreno vreme ili sami, bez podsećanja, počnu da rade domaći zadatak.
Opisne pohvale
Opisna pohvala je kada detetu jasno kažete šta vam se sviđa. Na primer: „Dopada mi se kako si u svojoj sobi za svaku stvar našao pravo mesto“. Na taj način dete tačno zna šta govorite. Takve pohvale mnogo su iskrenije nego opšte poput: „Ti si dobar dečko“.
Sa pohvalama nikada nećete preterati. Međutim, one gube snagu kada nisu konkretne ili ako ih koristite i kada dete ništa nije uradilo. Tako kvarite efekat pohvale – dete onda misli da ne mora ništa da uradi da zasluži pohvalu.
Pohvale kao sredstvo za menjanje ponašanja
Ako pohvalite dete za određeno ponašanje, ono će verovatno ponoviti to ponašanje. To znači da pomoću pohvala možete da promenite neprihvatljivo ponašanje i zamenite ga odgovarajućim.
Prvi korak je da obratite pažnju na situacije u kojima se dete ponaša kako vi mislite da treba. Kada to primetite, odmah privucite pažnju deteta i recite mu tačno šta vam se dopalo kod takvog ponašanja.
U početku možete da ga pohvalite svaki put kad vidite željeno ponašanje. Kada dete počne češće tako da se ponaša, možete lagano da smanjujete količinu pohvala.
Ako koristite pohvale kako biste promenili ponašanje deteta, pohvalite dete i kada pokuša i kada uspe nešto da uradi. Na primer: „Baš mi se sviđa način na koji si tražio igračku“.
Ponekad će vam se činiti da pohvale zahtevaju ozbiljan trud, a ponekad će vam biti teško da nađete razloge da pohvalite dete. Ali ako redovno hvalite dete, to će vam postati prirodna i normalna radnja.
Ohrabrenje
Ohrabrenje je pohvala za trud. Na primer: „Baš si odlično rešila domaći zadatak iz matematike“.
Ako pohvalite trud, podstičete dete da i ubuduće nastavi vredno da radi. To je velika motivacija. Ohrabrenje možete koristiti i pre i posle neke aktivnosti kako biste podstakli dete da nešto uradi ili promeni ponašanje. Na primer: „Pokaži mi kako umeš lepo da raskloniš igračke“ ili „Znam da si nervozna zbog testa, ali puno si učila i, kakvi god da budu rezultati, pripremila si se najbolje što si mogla“.
Ponekoj deci, pogotovo onoj koja imaju manje samopouzdanja, treba više ohrabrenja. Kada je pohvala ohrabrujuća i vezana za određenu radnju, deca će shvatiti da je vredan rad sam po sebi dobar. Kada naiđu na izazove, trudiće se da ih prevaziđu i ostaće optimistični.

Nagrade
Nagrada je posledica dobrog ponašanja. Na taj način govorite „dobro si uradio/uradila“ kada dete nešto dobro uradi ili se lepo ponaša. To može biti poslastica, iznenađenje ili dodatna privilegija. Na primer, kao nagradu za urednu sobu pustite dete da odluči šta ćete jesti za večeru.
Uz nagradu, vaše pohvale i ohrabrenja biće delotvornija. Na većinu ponašanja utiču posledice koje ga prate. Zato kada pohvalite ponašanje deteta i onda ga nagradite, veća je verovatnoća da će ono to ponašanje ponoviti.
Nagrade imaju mnogo veći učinak u početku i najbolje je da ih ne koristite prečesto. Ukoliko primetite da morate često da ih koristite, možda bi trebalo da razmislite da li postoje neke druge strategije kojima možete da postaknete željeno ponašanje. Da li su zadatak ili ponašanje u ovom trenutku previše zahtevni za vaše dete?
Zapamtite da mito i nagrada nisu isto. Mito se daje pre željenog ponašanja, a nagrada posle. Zbog nagrada dobro ponašanje postaje učestalije, a to nije slučaj i sa mitom.
Ponekad je lakše kritikovati nego dati kompliment. Loše ponašanje je mnogo očiglednije nego dobro. Pre ćete primetiti kad vaše dete pravi buku nego kada mirno sedi i čita knjigu. Zato probajte da obraćate pažnju i na lepo ponašanje!
Saveti za primenu pohvala, ohrabrenja i nagrada
Pomozite detetu da stekne samopouzdanje i podstaknite dobro ponašanje primenom ovih saveta:
- Kada ste zadovoljni svojim detetom, recite mu to. Probajte svaki dan da uputite detetu nekoliko reči ohrabrenja. Male stvari koje svom detetu govorite svaki dan vremenom će postati veoma značajne.
- Probajte više da hvalite, manje da kritikujete. Opšte pravilo je da posle jednog negativnog komentara pohvalite šest puta.
- Primetite male promene i uspehe. Umesto da čekate da dete uradi nešto savršeno kako biste ga pohvaliti, probajte da pohvalite svaki pokušaj ili poboljšanje.
- Prihvatite da smo svi različiti. Pohvalite jedinstvene osobine deteta. Podstaknite ga da razvija svoja specifična interesovanja i sačuva osećaj uzbuđenja. Na taj način ono će se osećati ponosno i sigurno u sebe.
- Iznenadite dete nagradom za dobro ponašanje. Na primer: „Hvala što si pokupila igračke! Idemo u park da se igramo!“
- Pohvalite trud, kao i uspeh. Primetite i pohvalite dete kada se oko nečega stvarno potrudi. Na primer: „Baš si se potrudila oko tog sastava“ ili „Hvala što si se setio da okačiš kaput na čiviluk“.
- Pokušajte da pohvale bazirate na ponašanju deteta, a ne na svojim osećanjima. Primetićete da, što se više trudite da primetite dobro ponašanje, i vi sami ćete se osećati pozitivnije (i sve više ćete primećivati dobro ponašanje).
Ostavi komentar