Ograničena interesovanja, rituali, rutine i poremećaj iz spektra autizma - Beogradski Psihološki Centar
Ograničena interesovanja, rituali, rutine i poremećaj iz spektra autizma

 

Mnoga deca i tinejdžeri sa poremećajem iz spektra autizma (PSA) imaju ograničena interesovanja, rutine ili rituale. Neki od njih poseduju sve pomenute elemente, a drugi razviju samo jednu ili dve karakteristike.

Ograničena interesovanja
Sva deca imaju omiljene igračke, aktivnosti i teme za razgovor, ali kod dece i tinejdžera sa PSA ta interesovanja su često višeg intenziteta i fokusa nego kod dece koja se tipično razvijaju.

Na primer, mlađa deca sa PSA mogu da sakupljaju stvari poput grančica ili kuglica, ili da žele da saznaju datum rođendana svih ljudi koje sretnu. Neka deca sa PSA mogu neprestano da otvaraju i zatvaraju vrata, ili da na svakom novom mestu prvo pronađu toalet i puste vodu u WC-u. Starija deca mogu da imaju vrlo uska interesovanja ili preokupacije, poput potrebe da znaju sve moguće o vozovima.

Neka deca sa PSA tokom vremena mogu da menjaju interesovanja, odnosno da prelaze sa jednog na drugo, a interesovanja obično traju nedeljama ili mesecima pre nego što se promene. Druga deca, pak mogu biti vrlo istrajna u svojim interesovanjima, pa tako na primer razvijaju interesovanje za vozove, u ranom detinjstvu i ovo interesovanje nastavlja da im zaokuplja pažnju tokom adolescencije i odraslog doba.

 

Rituali
Neka deca sa PSA imaju rituale. Primera radi, ona mogu da čuvaju omiljene predmete na specifičnim mestima, kao što je donji ćošak fioke u spavaćoj sobi. Možda moraju da izvade te svoje predmete i dodirnu ih pre spavanja. Ili mogu da piju samo iz određenih šoljica ili da postavljaju uvek ista pitanja i da traže  iste odgovore.

 

Rutine

Rutine su često važne za decu s PSA. Možda vole da jedu, spavaju ili izlaze iz kuće svaki put na isti način. Na primer, deca mogu rado ići u krevet ako se pridržavate  njihovih redovnih rutina vezanih za odlazak na spavanje, ali neće se smiriti ako se rutine prekrše. Mogu se jako uznemiriti ako se promeni uobičajeni put do vrtića ili će možda insistirati da se svako jutro oblače istim redosledom.  
 

Kako ograničena interesovanja, rutine i rituali pomažu deci i tinejdžerima sa PSA?

Ne znamo šta uzrokuje ograničena interesovanja ili potrebu za rutinama i ritualima. Uzrok možda nije isti za sve.

Za malu decu sa PSA koja imaju ograničene veštine igranja, posebna interesovanja mogu biti samo nešto u čemu uživaju .

Kod mnogo dece s PSA, ograničena interesovanja, rutine i rituali takođe mogu biti odgovor na stres i anksioznost. Njihove teškoće u komunikaciji mogu im otežati razumevanje onoga što se dešava oko njih, što za njih predstavlja stres. Međutim, ograničena interesovanja i rituali daju im osećaj kontrole nad njihovim okruženjem.

Neka deca s PSA mogu da imaju i izraženu senzornu osetljivost. To ih može dovesti do toga da razviju ograničena interesovanja i rituale. Na primer, deca mogu da glade druge ljude po kosi kad god im se ukaže prilika jer uživaju u tom osećaju ili im taj čin pomaže da se smire.

Osim toga, deca s PSA često imaju problema s planiranjem, pa stroga rutina na njih deluje umirujuće i omogućava im predvidljivost.

Nekada možete koristiti detetova ograničena interesovanja kao nagrade i motivatore kako biste ga naučili novim veštinama i ili drugačijem ponašanju.

 

Kako se nositi sa ograničenim interesovanjima, rutinama i ritualima kod deteta?

Neka deca sa PSA i njihove porodice se sa većim uspehom u odnosu na druge nose sa svakodnevnim ograničenim interesovanjima, rutinama i ritualima. Druge porodice bi možda želele da pronađu načine kako da upravljaju ovim navikama na drugačiji način.

Ako razmišljate o tome da biste voleli da vaše dete neke aktivnosti realizuje na drugačiji način, možda može da vam pomogne postupak postavljanja pitanja o navikama i o tome kako one utiču na vaše dete i porodicu. Na primer:

  • Da li to ponašanje deteta utiče na njegovu sposobnost učenja?
  • Da li to ponašanje deteta utiče na njegov društveni život?
  • Da li to ponašanje deteta utiče na sposobnost vaše porodice da svakodnevno obavlja aktivnosti ili odlazi na odmor ili putovanja?
  • Kako biste se osećali kada bi ovakvo ponašanje bilo isto za nekoliko godina?
  • Da li svojim ponašanjem vaše dete nanosi štetu sebi ili drugima?

Vaši odgovori na ta pitanja mogli bi vam pomoći da odlučite da li vredi pokušati da promenite stvari. Ako odlučite da želite da radite na ograničenim interesovanjima ili rutinama deteta, vaši odgovori bi vas mogli uputiti na ono na šta treba da se fokusirate.

Pre nego što napravite plan za upravljanje detetovim ograničenim interesovanjima, ritualima i rutinama, dobro je da razmislite o detetovom nivou razvoja i njegovim komunikacijskim veštinama. Na primer, da li vaše dete poseduje komunikacijske veštine da razume vaša uputstva?

Otkriće onoga što uzrokuje ponašanje vašeg deteta takođe može usmeriti vaše sledeće korake. Da li je uzrok ograničenih interesovanja, rutina i rituala senzorne prirode? Ili se vaše dete oseća anksiozno kada se suoči sa nepoznatim situacijama i svoju odbranu od tih situacija sprovodi kroz ponavljajuća ponašanja? Možda biste mogli ublažiti ili otkloniti senzorne probleme ili situacije koje izazivaju anksioznost, što bi moglo dovesti do smanjenja određenog ponavljajućeg ponašanja.

Ako ponašanje vašeg deteta ne utiče negativno na njegov život ili druge ljude, ali i dalje želite da smanjite takvo ponašanje, razmislite o postavljanju određenih granica u ponašanju. Na primer, možete da omogućite detetu da razgovara o svom posebnom interesovanju pola sata posle škole. Nakon toga treba da pređe na novu aktivnost.  

Možda biste mogli i da pronađete pozitivan i društveno prihvatljiv način za zadovoljenje detetovih ograničenih interesovanja. Na primer, ako se dete interesuje za dinosauruse, može biti korisno da vodi svoj album sa sličicama dinosaurusa.

Deca s PSA mogu da se uznemire kad ne mogu da ispolje svoje ponavljajuće ponašanje ili kada ne slede svoje rutine ili rituale. Za strategije koje će vam pomoći u upravljanju ovim problemom pročitajte naše članke o socijlanim pričama (https://odrastanje.rs/sta-su-socijalne-price-social-stories/), značaju rutina za decu sa teškoćama u razvoju (https://odrastanje.rs/rutine-i-deca-sa-poteskocama-u-razvoju/), o tome kako da pomognemo deci sa PSA da razumeju promene u rutinama (https://odrastanje.rs/kako-da-pomognemo-deci-sa-poremecajem-iz-spektra-autizma-da-razumeju-promene-u-dnevnim-rutinama/).

Ostavi komentar

Vaša e-mail adresa neće biti objavljena