Naše malo kućno igralište - Beogradski Psihološki Centar
Naše malo kućno igralište

 

Dani u izolaciji mogu biti izazovni na mnogo načina, a posebno ako ste roditelj malog deteta. Međutim, kao i svaki izazov, i ovaj možemo iskoristiti kao priliku za nove dobre navike, za osnaživanje porodice, za drugačije načine povezivanja i komunikacije.

Naravno, važno je da zadržite vaše svakodnevne rutine! Ujutru ustanite, namestite krevet, obucite se. Iako ne izlazite napolje, ili izlazite mnogo manje nego inače, nema razloga da ostanete u pidžami ceo dan. Za decu važi isto! Zajednički obroci, popodnevno spavanje, kupanje, odlazak u krevet i druge svakodnevne aktivnosti treba da zadrže svoju satnicu i način koji je vašoj porodici svojstven. To i detetu i vama uliva sigurnost i strukturu dana koja je važna za fizičko i mentalno zdravlje.

Ali, kako su mnoge stvari i drugačije, uvedite i neke nove rutine – na primer rutinu češćeg i detaljnijeg pranja ruku, rutinu vezanu za ponašanje prilikom izlaska napolje, ili rutinu fizičkog razmrdavanja u kući. Ujutru ili kada vama odgovara, odvojte vreme za neke lake telesne vežbe, prema svom afinititetu i prema mogućnostima i uzrastu dece.  Fizičke aktivnosti mogu se odvijati i kroz igru ili ples.

Igra je aktivnost od posebnog značaja za rani razvoj deteta. Igrajući se, za šta je dete duboko i unutrašnje (intrinzično) motivisano, ono se razvija u svakom mogućem smislu, misli, oseća, opaža, obrađuje informacije i iskustva, raste…

Pogledajte aktivnosti koje smo danas pripremili za vas i vaše mališane:

Do 18 meseci:

  1. Gde su moja uha dva:

Odrasli sedi sa detetom u krilu, tako da mogu da se gledaju i peva/pevuši ovu pesmicu. Usput dodiruje svoje uši, i podstiče dete da i ono dodiruje svoj. Varijacije su moguće sa: gde su moja oka dva/obraza dva/itd.

„Gde su moja uha dva

Hajde da ih vidim ja,

Tu je jedno, tu je drugo,

Tu su obadva“.

2. Igra imitacije: Sa detetom zajedno šetajte kroz kući i oponašajte: Kako mirišemo cveće, mmmm, Kako konjića jašemo, điha, điha, Kako pljeskamo rukama, Kako mazimo dete, Kako uspavljujemo bebu….itd.

Od 18-24 meseca

  1. Pojam o sebi: Gde je tvoj nos? A gde je moj nos? Gde su tvoja stopala? A moja? Gde su tvoje obrve?
  2. Igre imitacije: Kako leti ptica? Kako čupkamo travu? Kako mašemo kad odlazimo? Kako se pozdravljamo? Kako skače zeka?

Dvogodišnjaci :

  1. Hajde brzo da napunimo kutiju/kanticu/šerpu: Razbacajte čarape, orahe, loptice, štipaljke ili slično po sobi. Onda, neka dete brzo skuplja pobacane stvari i ubacuje u kanticu.
  2. Kaži šta smo sakrili: Pripremite dve ili tri stvari. Na primer lutku, kocku, autić. Zajedno sa detetom imenujte ove predmete. Onda neka dete okrene leđa ili zažmuri ili za trenutak izađe iz sobe, i vi sakrijte jedan od predmeta. Dete se onda vrati i pogleda. Prvo pogađa šta nedostaje, a kada pogodi, na primer da je sakrivena lutka, kažite mu: Nađi lutku, nađi lutku! (vodite računa da detetu bude zabavno, da može da pronađe sakriveni predmet. Ako treba pomažite i kod pogađanja i kod traženja.  Koristite puno osmeha, podržavajućih reči i gestova. Počnite od dva predmeta, a kasnije možete povećati broj na tri ili četiri).

Trogodišnjaci:

  1. Čaroban crtež: Olovkom nacrtajte sliku i namažite isrctani deo lepkom. Prirodni lepak možete napraviti od brašna, pogledajte kako ovde https://www.youtube.com/watch?v=HOswY7n6lnA Neka dete ručicom uzima sitno zrnevlje i stavlja na lepak. Možete korisititi grašak, pasulj, zrna ječma, kukuruza, pirinča. Može rukom sipati i so, šećer, pšenični griz. Ne mora da bude precizno, jer ćete na kraju sliku podići i otresti sve što je višak. Sve što nije na konturi gde je bio lepak će spasti sa slike, a ostaće samo čarban crtež od zrnevlja. Ukoliko poprskate nastalu sliku od zrnevlja lakom u spreju, duže će vam trajati vaše zajedničko umetničko delo. Možete ga okačiti na zid.
  2. Tajnstvena vreća/torba: U vrećicu stavite različite predmete, kocku, lutku, autić, lopticu, bojicu, plastičnu čašu, kašiku. Neka dete vidi šta stavljate, i zajedno imenujte te predmete. Organizujte takmičenje za sve članove porodice. Bez gledanja, zavucite ruku u vrećicu, odaberite predmet i probajte da pogodite šta je to, na osnovu dodira. Izvucite i proverite da li ste pogodili. Naravno, i ovde prvo proverite da li je zadatak težak za dete i pomažite mu. Prvo možete staviti samo dva predmeta, a onda povećavajte broj. Razgovarajte sa detetom dok opipavate. Pitajte ih da li je predmet mekan, plišan, hladan na dodir, tvrd…

Uvek je važno da dete bude zainteresovano i raspoloženo za igru, kao i da je igra u skladu sa njegovim mogućnostima, snagama i interesovanjima. Ponuditi aktivnosti koje su adekvatne njegovim trenutnim snagama, ono što dete delimično zna da uradi. Vremenom se može povećavati izazov, zadatak varirati ili usložnjavati.

Uvek primetite kada se vaše dete trudi i kada je uspešno. Odgovorite pohvalom, osmehom, tapšanjem, radovanjem, navijanjem! Podrška ohrabruje dete da pokuša ponovo ili da usavrši stečenu veštinu. Pohvala pomaže da vaše zajedničke aktivnosti imaju pozitivnu i vedru atmosferu, osnažuju vezu između vas i deteta, i jačaju detetovo samopouzdanje. Deca najbolje uče i razvijaju se u sredini u kojoj se osećaju dobro i prihvaćeno, koja je podržavajuća i podsticajna, u interakciji (odnosu) sa ljudima za koje su vezana i koje vole.

 

Tekst napisale:

Lana Vučičević Miladinović, psiholog, Beogradski psihološki centar

Jelena Petković, psiholog, Razvojno savetovalište Doma zdravlja Niš, koordinator Tima za Ranu intervenciju u Nišu

Korišćeni izvori:

Korak po korak 1, Kreativni centar, Beograd, 2006.

Vaskevich Evlira,Velika knjiga razvojnih aktivnosti od rođenja do 3 godine, Planet Zoe, Zagreb, 2011

 

Ostavi komentar

Vaša e-mail adresa neće biti objavljena