Naše malo kućno igralište 3 - Beogradski Psihološki Centar
Naše malo kućno igralište 3

 

Deca rastu, razvijaju se, uče. Ovo je jedan stalan, spontan, prirodan proces koji se odvija u bilo kojoj svakodnevnoj situaciji u koju je dete aktivno uključeno. Mnoge akivnosti učenja odvijaju se same od sebe u okviru porodice i zajednice. Porodični život – svakodnevne aktivnosti, rutine ali i posebni događaji, poput porodičnih proslava ili običaja, prestavljaju najbogatiji izvor prilika za dečije učenje i ravoj. (Dunst & Bruder, 2010). Kroz odnos sa važnim osobama iz svog okruženja, pre svega sa svojim starateljima sa kojima dete ima odnos ljubavi i privrženosti koji niko drugi ne može da zameni, dete otkriva sebe i svet oko sebe.  Kvalitet iskustva koji roditelji pružaju deci je daleko važniji od kvaliteta ili količine igračaka i materijala koji su im na raspolaganju (Mahoney&MacDonald, 2007).

Jednom rečju, vi ste najvažnija, najstimulativnija “igračka” koju dete ima i koja se može “koristiti” na beskrajno mnogo načina 🙂 A vaš svakodnevni život je riznica iskustva! Bilo da se radi o kućnim poslovima, svakodnevnim obavezama ili posebnim prilikama poput praznika kao što je Uskrs, ili nekim drugim/drugačijm za vas važnim događajima, mogućnosti i prilike za učenje su beskonačne. Ali, ono što je najvažnije, dete mora biti aktivan akter u ovim zbivanjima – kada je dete uključeno u smislene i zanimljive aktivnosti, podstiče se njegovo usvajanje novih veština i ovladavanje sposobnostima kroz korišćene sopstvenih snaga i snaga svog društvenog okruženja i svoje fizičke sredine. Na primer, ukoiliko farbate jaja za Uskrs, birajte zajedno boje i ukrase, pozovite dete da učestvuje – na primer da sipa sirće u vodu za kuvanje, da premaže jaja uljem ili zalepi stikere!

Evo još nekih predloga zajedničkih aktivnosti za vas i vaše mališane.

Do 18. meseci

Posmatramo zajedno: Podignite dete u naručje i stanite pored prozora. Komentarišite šta vidite. Na primer: “Vidi, kiša pada, kap, kap kap. Vidi, teta ima kišobran – neće pokisnuti! Šta to čujemo? – kuca laje, av, av, av. Jel se to čuje auto, auto ide, brm, brm, brm”. Otpevajte neku jednostavnu pesmicu, podstaknite detetovo učešće, pogledom, osmehom, tapšanjem kada se uključi.

Meda igra: Dok sedite ili stojite, držite ispred sebe dete koje stoji na podu. Držite ga ispod pazuha. Zapevajte: “Igra meda, jedan, dva, pa se trese zemlja sva”. Istovremeno podižite i spuštajte dete na tlo. Može se ponavaljati dok postoji interesovanje kod deteta.

Od 18-24 meseci:

Bojenje krompirom:  Operite i isecite krompir na pola. Pomozite detetu da umače krompir u različite boje i onda stavlja “pečat” na veći papir ili karton. Ukoliko slavite Uskrs, ovo može biti slika uskršnjih jaja, koju možete okačiti na zid ili iskoristiti za vašu uskršnju dekoraciju u trpezariji.

Slikovnica sa različitim teksturama: Potreban vam je karton, lepak i različiti materijali koje imate u kući. Isecite nekoliko kartona (“stranica” buduće slikovnice), i na njih nalepite razlitiče materijale – to može biti šmirgl papir, vatica, stara tkanina (svila, pliš, pamuk od starih stvari), vunica, sjajan ukrasni papir, zgužvan papir, glatka alu folija, i slično… Probušite kartončiće sa jedne strane, provucite vunicu i dobili ste slikovnicu. Pokažite detetu knjigu ili stavite na vidljivo mesto da je sam “oktrije”.  Podstaknite razgovor o teksturama: “Kakav je osećaj pod prstićima? Vidi kako je glatko/mekano, grubo/hrapavo…Da, baš je mekano, nežno…itd” Dete može da pipne rukom ili bosom nogom! Teksture možete staviti i na pod da po njima hoda ukoliko želi. Kakav je osećaj sa ili bez čarapa?

(Slika preuzeta iz Aktivnosti namenjene deci uzrasta do tri godine, Centar za interaktivnu pedagogiju)

 

Dvogodišnjaci:

Pogodi po boji: Ovde možete koristi loptice, kockice ili druge stvari različitih boja (na primer crvene, žute, plave). Napravite tri kutije (od  cipela) ili uzmite tri plastične posude.  Započenite sami ovu aktivnosti i podstaknite dete da izdvaja predmete po boji i stavlja ih u kutiju (posudu) na kojoj je nalepljena traka ili cvet odgovarajuće boje.

Ukoliko proslavljate Uskrs, iskoristite uskršnja jaja ili obojena drvena jaja ili jaja od stiropora (poslednjih godina se u marketima i knjižarama mogu naći jaja od različitih materijala za bojenje). Prethodno sa detetom možete obojiti ova jaja, potapanjem u boju ili pomoću sundjera, tupfera ili velikih četkica.

Kotrljanje jaja (loptica). Napravite stazu sa nagibom (tobogan) pomću kartona (ili velike knjige, daske i slično) i niz nju puštajte da se kotrljaju manje i veće loptice. Pokušajte sa kockicama  – primetite zajedno sa detetom šta se dešava – da li je brža loptica ili kockica? Možete puštati autiće ili klikere.  Ukoliko je Uskrs deo vaše porodične kulture, možete organizovati trku uskršnjih jaja.

Trogodišnjaci:

Potraga za jajima: Od kartona za jaja napravite korpicu i dajte je detetu. Korpicu možete zajedno obojiti velikim četkicama. Poredjajte po podu jastuke, krpe i slično i ispod nekih sakrijte po jedno jaje. Neka bude zadatak da otkrije gde se kriju jaja i da ih skupi u korpicu. Zajedno se obradujte “otkrićima” a usput možete imenovati boje. Alternativno možete sakriti orahe,krupne testenine (poput mašnica ili spiralica), ili loptice.

 

(Slika preuzeta sa sajta fun-a-day.com)

 

Preskakanje barica: Potreban vam je plavi papir (ili beli koji ćete obojiti u plavo), makaze i selotejp. Raščistite prostor u dnevnoj ili dečijoj sobi. Od papira isecite 5-6 “barica”. Postavite ih na 20-30cm razmaka i zalepite na pod. Kada dete priđe da vidi šta radite, objasnite im igru: “ Ovo su barice od kiše, možeš li da ih preskočiš?” Možete i pokazati kako to da urade sa dve noge. Dete će verovatno slediti vaš primer. Neka deca će želeti da hodaju samo po baricama, pa možete i skakati iz barice u baricu. Iako ste kod kuće, unesite dodatnu “čaroliju” u igru pa obujte gumene čizme i kabanice. Možete i samo šetati izmedju barica i usput razgovati, pevati pesmece o kiši. Na primer: Kiša pada, trava raste, gora zeleni. Ili možete imatirtati zvuk padanja kiše, ili zvuk šljapkanja po baricama.

Predloge nekih lepih aktivnosti za najmlađe možete naći na sajtu Predškolske ustanove http://11april-nbgd.edu.rs/category/riznica-jasle/  kao i ovde https://ecec.mpn.gov.rs/?page_id=2263 (Hajde da se igramo  – namenjeno deci i roditeljima)

 

Tekst pripremila: Lana Vučičević Miladinović, psiholog i sistemski porodični terapeut, Beogradski psihološki centar

 

Izvori:

Aktivnosti namenjene deci uzrasta do tri godine: Vodič za svakodnevnu upotrebu, CIP – Centar za interaktivnu pedagogiju, Beograd 2002

Korak po korak 1, Kreativni centar, Beograd 2006

Preporučene prakse za Ranu intervenciju u detinjstvu,Stručni vodič, grupa autora, ANIP, Lisabon, 2015

 

 

 

Ostavi komentar

Vaša e-mail adresa neće biti objavljena