Budite zastupnik svog deteta sa dodatnim potrebama - Beogradski Psihološki Centar
Budite zastupnik svog deteta sa dodatnim potrebama

Ako vaše dete sa dodatnim potrebama ne može samo sebe da zastupa, možete to vi da radite kako biste bili sigurni da su njegove potrebe zadovoljene. To znači biti zastupnik svog deteta.

Biti zastupnik: šta to znači?

Zastupanje ili zagovaranje promoviše i brani prava, potrebe i interese osobe.

Mnogi ljudi su u mogućnosti da se zalažu za svoja prava, potrebe i interese, ali nekima je to teško. Deci sa dodatnim potrebama često je teško da se založe za sebe, ili nemaju sposobnost za to. Možda im je potrebna podrška zastupnika.

Zastupnik ili zagovornik je neko ko govori za druge. Zagovornik može pronaći informacije, ići na sastanke kao pomoćna osoba ili pisati pisma umesto druge osobe.

Možete da budete zagovornik za svoje dete sa dodatnim potrebama.

Zalaganje za dete sa dodatnim potrebama

Ako mislite da je vaše dete pod rizikom da bude ugroženo, ako njegove potrebe nisu zadovoljene ili su mu uskraćena prava, možda ćete morati da se zalažete za njega/nju.

Vi poznajete i razumete svoje dete bolje od bilo koga drugog. Ako ljudi donose odluke za vaše dete i o vašem detetu, vaš glas i stanovište, kao i gledište vašeg deteta, pomažu da se osigura da su te odluke u najboljem interesu vašeg deteta.

Možete da potražite podršku drugih ljudi koji će vam pomoći da se založite za svoje dete. Možete zamoliti člana porodice, prijatelja ili volontera ili profesionalnog zastupnika da vam pomogne.

Kako se zalagati za svoje dete s dodatnim potrebama: koraci

Korak 1: razumevanje problema

Proverite da li ste jasno razumeli probleme sa kojima se vaše dete suočava. Na primer, škola u koju ide vaše dete može poručiti da nisu u stanju da dobiju finansijsku pomoć i sredstva koja su im potrebna kako bi uključili vaše dete u uobičajene školske aktivnosti.

Korak 2: razmislite šta želite za svoje dete

Promišljanje o tome koje su potrebe vašeg deteta pomoći će vam da odlučite šta želite za svoje dete. Važno je da budete otvoreni, jer mogu da postoje rešenja koja vam i nisu pala na pamet. Pokušajte da dobijete što je moguće više informacija kako biste mogli da donesete informisanu odluku o tome šta valja činiti. Možete pitati i druge ljude šta oni misle.

Na primer, mogli biste da pomislite kako bi vaše dete moglo da učestvuje u svim aktivnostima u razredu ako bi učitelj prilagodio aktivnosti tako da bolje odgovaraju nivou razumevana vašeg deteta.

Međutim, važno je da budete sigurni da je ono što želite u najboljem interesu vašeg deteta. Ovo uključuje da razmislite i o mogućim negativnim posledicama. Na primer, da li je vašem detetu potreban i period tokom dana u mirnijem okruženju s manje dece?

Korak 3: predstavite rešenje

Predstavljanje rešenja je efikasnije od prigovaranja. Na primer, mogli biste da kažete: „Razumem da je ovo izazovna situacija. Želim da usko sarađujem s vama i drugim profesionalcima kako bih osigurao da potrebe za učenjem mog deteta budu zadovoljene korišćenjem resursa koje imate.“

Postavljanje pitanja takođe može biti od pomoći. Na primer, možete reći: „Možete li da me informišete koja prilagođavanja uvodite tako da moje dete bude uključeno u aktivnosti?“

Možete da razmišljate i o svojim prioritetima. Na primer, da li se stvari baš odmah moraju promeniti? Da li se moje dete trenutno oseća sigurno i srećno? Da li bi odgađanje promene pogoršalo ili poboljšalo situaciju?

Zalaganje za svoje dete sa dodatnim potrebama: saveti

Razumite detetove potrebe

Ako razumete detetove dodatne potrebe, terapije i podrške koje su mu korisne, bićete u dobroj poziciji da se založite za njegove potrebe i interese.

Znajte prava deteta

Bićete efikasniji kao zastupnik ako poznajete prava deteta i pravila sistema.

Na primer, o individualnim obrazovnim planovima i individualnim planovima podrške možete se informisati na http://www.mrezainkluzija.org/, zatim http://csp.org.rs/sr/assets/uploads/other/Dodatna_podrska_detetu_i_uceniku_liflet_srpski_romski.pdf ili https://www.hts.edu.rs/images/private-doc/IOP/Uputstvo-za-IOP.pdf i sagledati na koja prilagođavanja vaše dete ima pravo.

To će vam takođe pomoći da razumete ko je odgovoran za šta u školi ili u drugim službama koje vaše dete koristi. Tako ćete znati sa kim da razgovarate i šta možete da očekujete.

Budite mirni

Ako ostanete mirni i pristojni, ljudi će biti otvoreniji za vašu perspektivu. Pokušajte da se fokusirate na rešenja, držite se činjenica, postavljajte pitanja i dajte predloge, a ne zahtevajte stvari.

Na primer: „Kala ima cerebralnu paralizu, pa malo drugačije igra fudbal. Možemo li da uzmemo u obzir medicinski izuzetak kako bismo osigurali da ona ne bude kažnjena za kršenje pravila? Bilo bi sjajno za nju i izvrsno za ugled kluba da bude inkluzivan“.

Normalno je da osećate intenzivne emocije kad se zalažete za svoje dete sa dodatnim potrebama. Može vam pomoći ako imate neke strategije kako biste ostali mirni i koncentrisani za vreme sastanaka. Na primer, duboko udahnite i izdahnite nekoliko puta, ili se odmorite da popijete vodu. Ako ove strategije ne funkcionišu i teško vam je da ostanete mirni, možete da zatražite kratku pauzu ili da prekinete sastanak i dogovoriti ga neki drugi put.

Organizujte se

Pripremite se za sastanke i ponesite listu stavki i pitanja. Može vam pomoći ako sačuvate pisanu evidenciju o sastancima, e-mailovima i telefonskim pozivima. Uključite datum i vreme, s kim ste razgovarali ili se sastali, o čemu ste razgovarali i sve radnje i preglede. Možete da sačuvate i relevantne informacije i izveštaje koji podržavaju vaš slučaj.

Sve te dokumente možete da čuvate na računaru, u fascikli ili na oba mesta.

Dobijanje podrške

Razgovaranje s drugim roditeljima koji su imali slična iskustva.Ako se uključite u neku grupu podrške, to vam može pomoći da pronađete korisne informacije i emocionalnu podršku. Možete da dobijete i podršku volontera ili plaćenog advokata, koji vam može objasniti zakon i prava vašeg deteta. I ova osoba može da ide na sastanke sa vama.

Usluge zastupanja u svom području možete pronaći tako što ćete se obratiti mesnoj/opštinskoj zajednici ili nekoj drugoj organizaciji koja deluje na lokalu.

Pomoć deci da se založe za sebe

Od ranog uzrasta mnoga deca sa dodatnim potrebama mogu da se zalažu za sebe govoreći „ne“ ili donoseći jednostavne odluke.

Ali samozastupanje može da bude teško ako vaše dete ne razume situaciju, procese ili svoja prava ili se ne oseća samouvereno da govori. Te bi se situacije mogle dogoditi, na primer, kad vaše dete krene u školu ili pođe kod lekara opšte prakse.

Evo nekoliko načina kako da pomognere deci da nauče da se založe za sebe.

Izgradite samopouzdanje svog deteta

Samopouzdanje deteta možete izgrađivati tako što ćete mu dati odgovornosti i dozvoliti mu da samostalno odrađuje stvari – na primer, da ode u lokalnu prodavnicu kako bi kupilo mleko.

Takođe možete podstaći dete da samopouzdano govori ako oseća da nešto nije u redu. Jedan od načina za to je čitanje priča sa detetom o likovima koji se zalažu za sebe i druge. Možete potražiti takve knjige u biblioteci ili knjižari – pitajte bibliotekara ili prodavca za savet.

Slušajte svoje dete

Kada aktivno slušate dete dok priča, pokazujete mu da vam je stalo i da vas zanima ono šta ima da kaže.

Možete da pokažete svom detetu da ste čuli i razumeli tako što ćete sumirati ono što je reklo. Na primer: „Da li sam te dobro razumela? Ljutiš se jer te nisu uzeli u obzir za fudbalski tim?“.

Neka deca sa dodatnim potrebama imaju poteškoće u komunikaciji i treba im podrška da se izraze.

Podržite svoje dete da se izrazi

Možete da podržite svoje dete tako što ćete ga/je pripremiti da izrazi svoje stanovište i pita šta treba. Na primer, možete pomoći svom detetu da napiše beleške pre razgovora s pedijatrom ili drugim lekarom. Ili možete da odigrate ovu situaciju sa svojim detetom. U sklopu igre uloga možete detetu da pokažete kako da bude mirno i pristojno.

Možete svom detetu da pomognete da utvrdi s kim treba da razgovara o nekoj problematici. Mogli biste da mu objasnite zašto je to najbolja osoba za razgovor i šta vaše dete može da očekuje od te osobe da uradi ili kaže.

Ako vaše dete doživi neka negativna iskustva tokom samozastupanja, važno je da ga podržite. Na primer, ako se učitelj iznervira zbog zahteva vašeg deteta da se uključi u fudbalski tim, možete da zamolite učitelja za sastanak kako biste razgovarali o problemu.

Ostavi komentar

Vaša e-mail adresa neće biti objavljena