Aktivnosti za razvoj pismenosti kod dece - Beogradski Psihološki Centar
Aktivnosti za razvoj pismenosti kod dece

 

Ključne tačke

  • Opismenjavanje je jedan od najvažnijih elemenata opšteg razvoja vašeg deteta.
  • Aktivnosti poput razgovora, pevanja, čitanja, pripovedanja, crtanja i pisanja pomažu u razvijanju pismenosti vašeg deteta.
  • Sa bebama i mlađom decom isprobajte dečje pesmice, zvučne igre, „Na slovo, na slovo“ i knjige sa rimom, ritmom i ponavljanjem.
  • Sa školskom decom, uočavajte reči na bilbordima, natpisima i artiklima u supermarketima. Ohrabrite dete da pokuša da napiše reči.
  • Nastavite da čitate!

O aktivnostima za razvoj pismenosti kod dece

Razvoj pismenosti je važan za celokupni razvoj vašeg deteta. Pismenost je temelj za dobar uspeh u školi, druženje sa drugima, rešavanje problema, donošenje odluka, osamostaljivanje, upravljanje novcem i rad.

Razgovor, pevanje, igranje zvučnih i igara rečima, čitanje, pisanje i crtanje sa vašim detetom odlični su načini za postavljanje čvrstih temelja pismenosti.

Sjajna vest je da su svakodnevne aktivnosti i porodične rutine, poput porodičnih obroka, kupanja ili kupovine, odlične prilike za razvoj pismenosti.

I ne treba vam mnogo vremena za ove aktivnosti – pet minuta nekoliko puta dnevno obično je dovoljno. Ključ je u tome da koristite različite trenutke i prilike da pomognete svom detetu da uči. To mogu biti sasvim jednostavne aktivnosti poput zajedničkog pisanja spiska za kupovinu, igranje igre rimovanja ili čitanja priče pre spavanja.

Nikada nije prerano da počnete da uključujete svoje dete u aktivnosti opismenjavanja. Čak i bebe uživaju slušajući priče i učestvujući u razgovorima.

Bebe, mala deca i predškolci: aktivnosti za razvijanje pismenosti

Razgovor i pevanje

Maloj deci možete pomoći da razviju veštine slušanja i govora tako što ćete pevati i razgovarati sa njima. Evo nekoliko ideja za početak:

  • Koristite rimu kad god možete. Koristite fraze poput „moja kućica, moja slobodica“ ili izmišljajte rime o stvarima koje radite – na primer, „stavljamo čarapicu na malenu nogicu“ ili „peri, peri ruke, bez mnogo muke“
  • Pevajte pesme sa svojim detetom. Dečje pesme uče vaše dete jeziku, rimi, ponavljanju i ritmu. Možete probati „Miš je dobio grip“, „Slon lepotan Dondolan“ ili „Razbole se lisica“.
  • Ponavljajte zvukove koje vaše dete proizvodi ili izgovarajte zvukove i pogledajte da li ih vaše dete možeimitirati. Na primer, „Krave kažu muu. Možeš li da kažeš muu?“, ili „Kiša pada kap, kap, kap. Hajmo zajedno, kap, kap“
  • Za vreme obroka razgovarajte o hrani koju pripremate, kako je pripremate, kakvog je ukusa i kako izgleda. Možete praviti različite glasove i zvukove poput :“Mmmmmmmmmm, što je ukusno! Njam, njam, njam. Gric, gric, srk, srk“ i slično
  • Osluškujte zajedno zvukove izvan kuće – na primer, šuškanje lišća, cvrkut ptica ili zvuke saobraćaja. Zamolite dete da ispušta zvukove vetra, kiše, vode, aviona, vozova i automobila.
  • Igrajte igre poput „Pogodi predmet“koristeći boje. Ovo može biti zabavno, posebno za predškolce. Na primer, „Špijuniram svojim malim okom, nešto što je zeleno. Šta je to zeleno u šta gledam?“

Čitanje i aktivnosti sa knjigama

Čitanje sa decom razvija njihov rečnik, sposobnost slušanja i razumevanja i sposobnost povezivanja zvuka i reči. Takođe, pomaže deci da upoznaju svet oko sebe. Možda će se vašem detetu svideti ove aktivnosti:

  • Isprobajte knjige sa rimom, ritmom i ponavljanjem
  • Podstaknite dete da samo okreće stranice i priča o onome što vidi. Prstom usmeravajte detetov pogled sleva nadesno po stranici dok čitate i ukazujte na određene reči ili fraze.
  • Sa bebama i malom decom koristite knjige sa prozorčićima ili taktilne knjige. Možete čak i da napravite sopstvenu knjigu sa predmetima koje vaše dete voli da gleda i dodiruje.
  • Podstaknite svoje dete da preuzme vođstvo u čitanju – na primer, „Odakle počinjemo da čitamo?“ Povremeno se zaustavite tokom čitanja i pitajte svoje dete šta misli da će se sledeće dogoditi.
  • Povežite knjige sa stvarnim životom. Na primer, ako ste čitali knjigu o igranju u parku, možda biste mogli da odvedete svoje dete u obližnji park i pokažete mu ljuljaške koje liče na one u knjizi.
  • Ohrabrite svoje dete da odglumi priču koju čitate. Na primer, možete zamoliti svoje dete da skače poput kengura u knjizi.

 

Ispratite želje svog deteta u vezi sa čitanjem. Podstaknite svoje dete, ali ga nemojte terati. Eksperimentišite sa različitim knjigama da vidite šta vaše dete voli, i ne zaboravite da se zabavite!

 

Aktivnosti sa crtanjem i pisanjem

Škrabanje i crtanje pomažu maloj deci da razviju veštinu ruku za pisanje grafitnim i hemijskim olovkama kasnije u detinjstvu. Takođe, pomažu deci da shvate da pisanje i crteži imaju značenje i da se koristite za prenošenje informacija. Evo nekoliko aktivnosti koje možete isprobati:

  • Zamolite svoje dete da piskara ili crta na rođendanskim čestitkama ili pismima.
  • Podstaknite svoje dete da proba da napiše neka slova ili napiše svoje ime na svim svojim umetničkim delima. Možete ispisati slova u jednoj boji i zamoliti dete da ih podeblja u drugoj.
  • Pomozite svom detetu da napravi slova ili brojeve od plastelina.
  • Omogućite svom detetu da koristi slova abecede u različitim oblicima – kocke u obliku slova, magnetna slova koja se lepe na frižider i slagalice.
  • Isecite ili nacrtajte slike osnovnih predmeta za domaćinstvo – stolica, sto, televizor, zid, vrata, itd., a zatim napišite nazive predmeta na odvojene papiriće. Zamolite dete da spoji naziv predmeta sa slikom.
  • Pitajte dete da vam priča o svojim crtežima. Pomozite mu da zapiše reči koje koristi.
  • Ohrabrite svoje dete da piše pisma rođacima i vašim prijateljima. Kod mlađe dece, ova slova mogu izgledati kao škrabotine. Pitajte dete da vam kaže šta je napisalo, tako da možete napisati reči ispod. Zamolite prijatelje i rođake da vam pišu.
Foto: Pixabay.com

Deca školskog uzrasta: aktivnosti za razvijanje pismenosti

Govorne aktivnosti

  • Igrajte igre rečima koje podstiču vaše dete da uči zvukove. Na primer, „Na slovo, na slovo f-f-f-f. Šta misliš da gledam što počinje tim zvukom?“
  • Pitajte dete o rečima koje se rimuju. Na primer, „Koje druge reči zvuče kao automobil?“
  • Zamolite svoje dete da napravi zvuk ili kombinaciju zvukova, a zatim smislite reči sa tim zvukom. Na primer, „Koji je to smešan zvuk? Au? Koje reči imamo sa au? Bauk, jauk, nauk… “.
  • Razgovarajte o prošlosti. Zamolite svoje dete da vam kaže nešto zabavno što je radilo u školi te nedelje.
  • Razgovarajte o budućnosti. Recite svom detetu šta ćete raditi sutra ili za vikend ili zamolite dete da vam kaže šta treba da radi pre spavanja.
  • Dajte svom detetu jednostavna uputstva koja treba da sledi i zamolite ga da vam ih ponovi. Postepeno povećavajte broj koraka u zavisnosti od toga koliko vaše dete može da prati. Na primer, „Idi u svoju sobu. Uzmi četku za kosu i peškir“.

 

Čitanje i aktivnosti zasnovane na knjigama

  • Pročitajte neku priču, a zatim razgovarajte o njoj. Pitajte: „Koji je tvoj omiljeni deo priče?“ Ili „Ko ti je omiljeni lik? Zašto?“
  • Čitajte naizmenično. Mogli biste da pročitate jednu polovinu stranice, a vaše dete drugu. Tu i tamo možete da istaknete pojedinačne reči kako bi ih vaše dete izgovorilo. Počnite sa rečima koje se lako izgovaraju – na primer, reči poput „pad, „sneg“ ili „plen“ koje se sastoje od jednog ili dva sloga.
  • Koristite knjige sa slovima sa decom mlađeg školskog uzrasta. Zamolite dete da vam kaže reči koje počinju slovom koje trenutno gledate.
  • Zamolite svoje dete da napravi knjigu priča i samo nacrta slike – na računaru ili na papiru. Pomozite mu da napiše reči ili bar neka slova iz priče.
  • Tokom šetnje, zamolite dete da izabere ili izgovori slova ili reči na bilbordima, izlozima prodavnica, uličnim znacima ili predmetima u supermarketu.

Posetite biblioteku sa svojim detetom i podstaknite ga da izabere knjige koje će poneti kući. Mnoge biblioteke takođe organizuju radionice čitanja i klubove za decu.

Aktivnosti sa crtanjem i pisanjem

  • Odaberite nekoliko slova azbuke i menjajte im mesta da biste napravili nove reči – sat, tas, ast – i videli koje od njih su prave reči. Izgovarajte slovo po slovo, a onda i celu reč. Počnite sa malim slovima kako ne biste zbunili svoje dete sa dva različita oblika slova.
  • Nabavite magnete u obliku slova i zalepite ih na frižider kako bi dete moglo da sastavlja reči. Dok vaše dete uči da čita, ostavljajte mu poruke i podstičite ga da čini isto.
  • Ohrabrite svoje dete da napiše svoje ime i imena drugih članova porodice na čestitke ili slike. Kada vaše dete dobro nauči sva slova, biće spremno za velika i mala slova.
  • Recite svom detetu da napiše spisak za kupovinu ili jelovnik u zamišljenom restoranu za igru pretvaranja.
  • Ukažite na različite oblike slova kada ste napolju sa detetom – na primer, na natpisima na prodavnica ili plakatima za filmove.
  • Zamolite svoje dete da vam napravi knjigu – neka na jednoj stranici napiše reč, a na dugoj nacrta taj predmet.

Ostavi komentar

Vaša e-mail adresa neće biti objavljena